835 661

대학에서 ‘좋은’ 수업이란 무엇인가?: 좋은 대학수업에 대한 비판적 담론 분석

Title
대학에서 ‘좋은’ 수업이란 무엇인가?: 좋은 대학수업에 대한 비판적 담론 분석
Other Titles
A Critical Discourse Analysis on the ‘Quality College Classes’
Author
유영만
Keywords
좋은 대학수업; 비판적 담론 분석; 대학교육; quality college class; critical discourse analysis; university education
Issue Date
2018-12
Publisher
한국교육공학회
Citation
교육공학연구, v. 34, no. 4, page. 1079-1112
Abstract
대학교육에서 수업의 질을 높이려는 다양한 활동이 시도되고 있다. 그러나 질 좋은 수업, 즉 ‘좋은 대학수업’이란 무엇인지 명확하지 않다. 좋은 대학수업의 개념은 주로 ‘좋은’의 의미에 대한 단편적 정의, 교수나 학생이 만족하는 수업의 특성 규명, 수업 내용과 무관한 처방적 접근 등에 머물러 있다. 대학수업을 구성하는 인적 요인 사이의 관계, 수업 내용과 방법의 연계성, 현장에서 통용되는 실제적 맥락에서 ‘좋은’이란 무엇인지 밝히지 못하고 있는 것이다. 좋은 대학수업의 개념이 불분명하다보니 그것을 구현하는 방법 역시 대학 재정지원사업에 좌우되는 피상적 수준에 머물러 있다. 이에 본 연구는 이러한 한계점을 극복하고 진정한 의미의 좋은 대학수업이란 무엇인지 밝히고자 비판적 담론 분석을 시행했다. 그 결과 좋은 대학수업은 ‘강의 우수 교수의 수업’이란 담론을 시작으로, ‘혁신적인 수업’과 ‘강의평가 점수가 높은 수업’으로 교육에서의 신자유주의적 합리성의 심화가 드러났으며, 이에 대한 저항으로 ‘소통하는 수업’까지 담론의 변화가 일어나고 있음을 확인했다. 이상의 담론분석 결과, 좋은 대학수업 담론은 다양한 주체가 등장하며 절대적인 기준의 충족을 통해 ‘좋은’의 의미가 형성되는 것이 아님을 확인할 수 있었다. 좋은 대학수업이란 주체 간의 관계와 수업 환경에 따른 간주관적 합의가 필요함을 주장한다. 즉, 특정한 주체의 입장과 권위에 근거하여 좋은 대학수업이 만들어지는 것이 아니라, 구성원 모두가 협력하며 ‘좋은’의 의미를 만들어갈 수 있어야 할 것이다. A variety of activities are being tried to improve the quality of teaching and learning in university education. However, it is not clear what is the definition of good classes, ‘quality college classes’, and how to implement it. The concept of quality college classes focus mainly on a fragmentary definition of the meaning of ‘quality’, a study of the class that the professor or the student is satisfied with, and a prescription approach that is not related to the contents of the class. As the notion of quality college classes is unclear, the way to implement it also remains at the superficial level, depending on the government funding projects of universities. This study conducted a critical discourse analysis to cope with these limitations and to clarify what is a good college class in a true meaning. As a result, quality college classes discourse has changed from ‘class of best teacher’ to ‘innovative class’ and ‘high-scoring class of students’ evaluation’ to ‘deepening and resistance to neoliberal rationality’. As a result of the critical discourse analysis, it can be confirmed that the meaning of ‘quality’ is not formed through the fulfillment of absolute standards by the appearance of various subjects in a quality college classes. A quality college classes argue that there is a need for subjective consensus on the relationship between agents and the class environment. In other words, rather than creating a quality college classes based on the position and authority of a specific subject, all members should cooperate and make a meaning of ‘quality’.
URI
https://www.kset.or.kr:5003/sub.php?code=02_soci010601&mode=view&no=587&category=&page=1&search=&keyword=https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120955
ISSN
1225-424X
DOI
10.17232/KSET.34.4.1079
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
대학에서 ‘좋은’ 수업이란 무엇인가 좋은 대학수업에 대한 비판적 담론 분석.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE