690 1710

고등학교 문학 영역의 전통과 특질 관련 성취기준의 교재화 양상에 대한 비판적 고찰

Title
고등학교 문학 영역의 전통과 특질 관련 성취기준의 교재화 양상에 대한 비판적 고찰
Other Titles
A study on the curriculum achievement standards related to tradition and characteristic of Korean literature
Author
류수열
Keywords
한국 문학의 전통과 특질; 은근과 끈기; 멋; 숭고미와 골계미; 한; 여성적 목소리; 학술 담론; 교육 담론; tradition and characteristic of Korean literature; subtleness; patience; sublimeness; humor; Han(恨); feminine voice; academic discourse; educational discourse
Issue Date
2018-12
Publisher
한국문학교육학회
Citation
문학교육학, v. , no. 61, page. 9-43
Abstract
이 연구는 교육 현장에서 자명한 명제적 지식인 것처럼 전달되고 있는 ‘한국 문학의 전통과 특질’이 갖는 한계와 허점을 살펴본 것이다. 학술 담론과 교육 담론에서 제시하는 한국 문학의 특질들이 정말 우리 한국 문학의 특질인지, 나아가 이러한 특질을 규정하는 것이 가능한 일이며 합리적인지를 반문해 보는 시도라 할 수 있다. 이를 위하여 선대의 연구자들이 제시해 왔던 한국 문학의 몇몇 특질과 이에 대한 비판들을 하나씩 검토하였다. 또한 현재까지 학계에서 진행되어 온 특질 논의의 한계점 역시 비판적으로 되짚어 보았다.이를 바탕으로 역대 교육과정의 내용을 분석하며 ‘한국 문학의 전통과 특질’이 문학 교육의 내용으로 제시되기까지의 배경과 과정을 검토하였다. 국어과 교육과정의 역사에서 한국 문학의 특질이라는 학습 요소의 중요성이 부각되어 온 과정을 통시적으로 고찰한 것이다. 나아가 현행 교과서에서는 이를어떻게 구현하고 반영하고 있는지를 구체적으로 살펴서 앞서 제기하였던 의문을 해소하고자 하였다.‘한국 문학의 전통과 특질’은 교과서에서 다소 모호하게 진술되어 있는 것으로 보인다. 또한 전통과 특질로 제시되어 있는 항목들은 연구자의 자의적규정을 이어받은 채 편찬자의 임의적 선택에 의해 구성되는 경향을 보여준다. 또한 교육과정의 성취기준을 반드시 반영해야 한다는 사정으로 인해 형식적인모습을 보이는 것도 확인할 수 있었다.한국 문학의 특질에 대한 규정, 전통이라는 함의에 대하여 근본적으로 회의가 필요한 시점이다. 관련 내용을 아예 삭제하거나 보편성과 특수성과 관련된성취기준으로 흡수⋅통합하는 등의 방안에 대한 숙의가 필요한 것으로 보인다. This study examines the limitations and loopholes of “Tradition and Characteristic of Korean Literature” which is taught as obvious knowledge in the field of education. This study tries to present the question – Are characteristics of Korean literature presented in the educational discourse can be the genuine characteristics of Korean literature, and is it possible to define such characteristics through reasonable regulation. To this end, this study reviewed the characteristics of Korean literature and the criticisms of it, which had been presented by the fellow researchers. In addition, this study reviewed the limitations of the characteristic that have been conducted in the academia until now.The purpose of this study is to analyze the contents of the past curriculum and to clarify the background and process of ‘tradition and characteristic of Korean literature’. In the history of the curriculum, importance of this objective has been highlighted. In addition, this study checks current textbooks and examines how textbooks are realizing this curriculum objective.In the textbooks, ‘Tradition and Characteristics of Korean Literature’ are ambiguous. So far, this content has been presented according to the researchers’ personal perspectives. In education, this curriculum objective has been formally addressed because it must be reflected.The objective of education about the characteristics of Korean literature should be fundamentally reviewed again. It can be removed or integrated with educational objectives on universality and specificity of literature. There should be further discussion on this.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002421795https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120893
ISSN
1229-487X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
고등학교 문학 영역의 전통과 특질 관련 성취기준의 교재화 양상에 대한 비판적 고찰.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE