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오피스 투자수익률과 투자심리의 관계에 대한 연구

Title
오피스 투자수익률과 투자심리의 관계에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Relationship between Investment Sentiment and Total Return in the Office Market
Author
진창하
Keywords
VAR model; investment sentiment; sentiment decomposition; rational sentiment; irrational sentiment; 벡터자기회귀모형; 투자심리; 심리분해; 합리적 심리; 비합리적 심리
Issue Date
2019-09
Publisher
한국부동산연구원
Citation
부동산연구, v. 29, No. 3, Page. 47-61
Abstract
본 연구는 오피스 투자수익률과 투자심리의 관계를 확인하는 연구를 진행하였다. 한국은행의 소비자심리지수(CSI)를 투자심리의 대리변수로 이용하였으며, 투자수익률과 투자심리의 관계를 확인하기 위해 심리변화를 야기하는 거시경제적 동인을 파악하는 사전적 분석을 진행하였다. 또한, 합리적인 경제요인에 근거하지 않은 비합리적 심리(irrational)의 영향을 확인하기 위해 심리분해방법을 수행하였다. 심리분해를 통해 변수로 설정한 합리적 심리(rational)와 비합리적 심리(irrational)가 투자수익률과 어떠한 관계에 있는지 확인하기 위해 벡터자기회귀모형(VAR)을 통해 상호적인 관계를 검증하였으며, 각 심리가 투자수익률에 영향을 미치는 경로를 파악하기 위해 소득수익률(IR), 자본수익률(CR)에 대한 추가적인 분석을 진행하였다. 분석결과, 환율을 제외한 본 연구의 모든 거시경제변수가 심리변화를 일으키는 동인으로 밝혀졌다. VAR모형 분석결과, 비합리적 심리가 투자수익률에 미치는 영향은 유의성이 낮은 것으로 나타났으며 합리적 심리는 투자수익률과 소득수익률에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. In this study, we examines the relationship between office total return and investor sentiment. Utilizing the Bank of Korea's Consumer Sentiment Index (CSI) as proxy for investor sentiment, we analyzes the relationship between total return and investor sentiment. We control macro economic variables, such as risk free rate, exchange rate, KOSPI, and default risk premium, to isolate the fundamental economic effect, rational sentiment and idiosyncratic effect, and irrational sentiment. Using the VAR (Vector Auto Regressive) model, we investigate the lead and lag relationship among our key variables; sentiment variables and return proxy; income return and capital return, as well as total return. As a result, we find a significant coefficient on macro economic variables, such as employment rate, KOSPI, risk free rate, default risk premium, and inflation rate. Furthermore, irrational sentiment does not affect total return, while rational sentiment affects total return and income return.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3702936http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120617
ISSN
2092-5395
DOI
10.35136/krer.29.3.3
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > ECONOMICS(경제학부) > Articles
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