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서울시 공공자전거 이용에 영향을 미치는 물리적 환경요인 분석 -대여소별 거리에 따른 요인의 영향력 차이를 중심으로-

Title
서울시 공공자전거 이용에 영향을 미치는 물리적 환경요인 분석 -대여소별 거리에 따른 요인의 영향력 차이를 중심으로-
Other Titles
Analysis of Physical Characteristics Affecting the Usage of Public Bike in Seoul, Korea - Focused on the Different Influences of Factors by Distance to Bike Station-
Author
이수기
Keywords
공공자전거; 입지특성; 물리적 환경; 거리 민감도; Public Bike; Locational Characteristics; Physical Environment; Distance Sensitivity
Issue Date
2018-11
Publisher
대한국토·도시계획학회
Citation
국토계획, v. 53, no. 6, page. 39-59
Abstract
국내에도 2008년 창원시를 시작으로 공공자전거가도입되었으며, 2015년 10월 서울시에도 공공자전거‘따릉이’가 도입되었다. 서울시 공공자전거는 ‘누구나, 언제나, 어디서나 쉽고 편리하게’ 이용할 수 있는 자전거 무인대여 시스템으로 서울시의 교통체증과 대기오염 문제를 해결하고 건강한 사회와 시민의 삶의질을 높이고자 도입된 제도이다. 사업 초기 서울시신촌, 여의도, 상암, 사대문지역, 성수 등 5개 지역에2,000대의 자전거와 150개의 대여소로 시작되었으며서울시 공공자전거에 대한 관심과 수요가 지속해서증가함에 따라 서울시는 계속해서 공공자전거와 대여소 수를 확충할 계획을 가지고 있다. 그러나 하루대여 및 반납 건수가 0건 또는 그 수가 매우 저조한대여소가 문제점으로 등장하고 있고 이에 좀 더 효과적인 공공자전거 대여소 입지를 선정하기 위해 공공자전거 이용에 영향을 미치는 다양한 요인들을 파악할 필요가 있다.본 연구는 서울시 공공자전거 따릉이 대여이력 자료를 활용하여 서울시 공공자전거 이용에 영향을 미치는 대여소 주변의 미시적 요인을 파악하고 거리에따른 요인의 영향력 차이를 파악하고자 한다. 나아가, 분석 결과를 바탕으로 보다 효율적인 공공자전거운영을 위한 정책적 시사점을 제시하고자 한다. This study examines the relationship between the usage of public bike and physical environment factors around the public bike stations using the public bike rental history data from 2016 to 2017 in Seoul, Korea. Focusing on the different influences of determinant factors by distance to public bike station, this study identifies influential factors that affect the usage of public bike. The results of the analysis are as follows. First, both the land use and physical environmental variables of bike station areas show strong associations with the usage of public bike. Second, the usage of public bike is also associated with neighborhood living facilities, business facilities, land use mix, the distance to subway station, public facilities and universities. This finding indicates that public bike has played a role as a transportation mode for the short-distance travel and commuting purposes in everyday life. Third, this study shows that the usage of public bike is strongly associated with the average slope, traffic volume around public bike stations, distance to streams or rivers, and the types of bike lane. This finding also indicates that surrounding environmental factors play an important role in the usage of public bike. Finally, this study identifies the different influences of determinant factors on the usage of public bike by distance to public bike station. This study suggests policy implications for the potential locations of public bike stations in the future.
URI
http://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&bidx=1337&aidx=17369https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120470
ISSN
1226-7147; 2383-9171
DOI
10.17208/jkpa.2018.11.53.6.39
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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