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중앙버스전용차로 정류장 주변 보행자 교통사고 요인 분석: 서울시 TAAS (2014-2016) 자료를 중심으로

Title
중앙버스전용차로 정류장 주변 보행자 교통사고 요인 분석: 서울시 TAAS (2014-2016) 자료를 중심으로
Other Titles
Analysis of Pedestrian Traffic Accident Factors around the Exclusive Median Bus Lane Station Area : Focused on TAAS (2014-2016) Data in Seoul, Korea
Author
이수기
Keywords
보행자 교통사고; 교통안전; 중앙버스전용차로 정류장; 음이항 회귀분석; TAAS; Pedestrian Traffic Accidents; Traffic Safety; Exclusive Median Bus Lane Station; Negative Binominal Regression; TAAS
Issue Date
2018-09
Publisher
대한국토·도시계획학회
Citation
국토계획, v. 53, no. 4, page. 123-142
Abstract
2004년 대중교통의 개편과함께 중앙버스전용차로가 크게 확장되어 2016년 기준으로 347개에 이르고 있다. 중앙버스전용차로는대중교통 개선에 기여했지만, 정류장 주변에서 일어나는 보행자 교통사고도 그에 맞추어 심각한 문제가 되었다. 2014년 1월부터 2017년 4월 30일까지집계된 자료에 따르면 서울시 중앙버스전용차로 정류장 근처에서 발생하는 보행자 교통사고 사망자는전체 보행자 교통사고 사망자 685명 중 98명(14%) 을 차지할 정도로 심각하다. 중앙버스전용차로 정류장에서 발생하는 교통사고의 사고 건수는 가로변정류소에서 발생하는 교통사고의 사고 건수보다 5.4 배나 높고 전체 중앙버스전용차로에서 발생하는 교통사고는 일반 도로에서 발생하는 교통사고에 비해치사율은 3배1)정도나 높다. 따라서 중앙버스전용차로 정류장에서 발생하는 보행자 교통사고의 심각성을 인지하고 중앙버스전용차로 정류장을 대상으로하는 보행자 교통사고 연구가 필요한 시점이라 생각한다.이에 본 연구는 도로교통공단 교통사고분석시스템(TAAS)의 자체 GIS에서 제공하는 교통사고 데이터를 이용하여 중앙버스전용차로 정류장에서 발생하는 보행자 교통사고의 요인을 분석하고, 분석 결과를 활용해서 향후 중앙버스전용차로 정류장에서 발생하는 보행자 교통사고를 저감시키는 방안을 위한정책적 시사점을 도출하고자 한다. This study examines pedestrian traffic accidents around the exclusive median bus lane (EMBL) station areas using TAAS (2014-2016) in Seoul, Korea. Pedestrian traffic accidents around EMBL stations have recently become a serious problem. The city of Seoul expanded the EMBL system in the context of the public transport reorganization in July 2004. There were 347 EMBL stations by 2014. According to the data from January 2014 to April 2017, 98 cases (14%) of the 685 pedestrian traffic accident fatalities occurred near the EMBL station areas.Analysis results with descriptive analysis and negative binomial regression models indicate that physical environmental factors are more likely to be associated with pedestrian traffic accidents. First, the pedestrian traffic accidents were lower in the EMBL station areas where the median strip was installed. Second, the separated EMBL stations prevent serious pedestrian accidents comparing to integrated EMBL stations. Finally, the EMBL station areas with more than six lanes showed lower pedestrian traffic accidents. This finding indicates the association between pedestrian traffic accidents and jay-walking in the EMBL station areas.
URI
http://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&bidx=1191&aidx=15575http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120054
ISSN
1226-7147; 2383-9171
DOI
10.17208/jkpa.2018.08.53.4.123
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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