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중국시장에서 신흥국 후발 유통기업의 성공적인 추격전략에 대한 연구

Title
중국시장에서 신흥국 후발 유통기업의 성공적인 추격전략에 대한 연구
Other Titles
Strategy of the Latecomer Retailer from Emerging Economies for Successful Catching-Up in the Chinese Retail Sector
Author
윤정원
Keywords
신흥국 후발기업; 중국 유통시장; 추격전략; 알티마트(RT Mart); Latecomer Firm from Emerging Economies; Chinese Retail Sector; Caching-up Strategy; RT Mart
Issue Date
2018-07
Publisher
한국외국어대학교 국제지역연구센터
Citation
국제지역연구, v. 22, no. 2, page. 191-216
Abstract
본 연구는 중국시장에 진출한 대만계 유통기업인 알티마트(RT Mart)의 성공적인 추격전략 사례를 분석하여 선발기업을 상대로 경쟁우위를 확보하기 위한 신흥국 후발기업들의 효과적인 전략적 선택을 제시하는데 그 목적이 있다. 알티마트는 1990년대 말 유통업에 뒤늦게 진입한 후발기업으로 중국시장에 진출한지 10년 만에 글로벌 선도기업들을 제치고 하이퍼마켓(hypermarket) 분야에서 선두자리를 계속 유지하고 있다. 알티마트의 성공은 유통업에서 상당히 이례적인 사례로 경쟁이 치열하고 경쟁사에 대한 모방이 상대적으로 용이한 유통업에서 좀처럼 찾아보기가 쉽지 않은 사례이다. 이러한 이유로 그 동안 대부분의 후발기업에 관한 기존연구들은 주로 특정산업 분야를 중심으로 이루어져왔다. 또한 많은 국제 유통기업들이 높은 성장 잠재력을 지닌 중국시장을 공략하기 위해 진출하고 있지만 최근 큰 손실을 보고 시장에서 철수하는 기업들이 늘어나고 있는 추세이다. 국내 대표적인 유통기업인 이마트(Emart)나 최근 중국시장에 진출한지 10년 만에 모든 사업을 매각하고 철수를 결정한 롯데마트(Lotte Mart)도 예외는 아니다. 이에 본 연구는 중국 유통업에서 후발기업의 성공적인 선발기업들에 대한 추격사례를 조명하여 기존의 이론적 틀을 보다 확장하고 중국시장에 대한 불확실성과 위험변수에 대한 이들 기업의 효과적인 전략적 선택과 대응에 대해서도 유용한 실무적 시사점을 제시하고자 한다. This study aims to explore successful catch-up strategies of the latecomer firm from emerging economy in the Chinese retail sector. In order to provide effective strategic options for the latecomer retailer to secure competitive advantages over its incumbent, it draws upon a case of RT-Mart achieving unprecedented success in the retail sector. While most previous studies focus on latecomer firms in the certain sector such as knowledge-intensive industries, more efforts should be made to investigate strategic behaviour of latecomers in various sectors. RT-Mart is an exceptional case which deserves special attention because the latecomer success is rarely found in the retail sector where management resources and core competencies of rival firms seem to be easily imitable and the competitive intensity of industrial environment is highly severe as well. Therefore, this study utilizes the resource-based view of the latecomer firm in accounting for how firms with few resources and capacities successfully create competitive advantages over incumbents. The main findings not only extend the strategic framework for latecomer firms in the retail industry but also provide new insights into its effective strategic choices to cope with risk and uncertainty inherent in the Chinese market.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07505084&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119274
ISSN
1226-5810
DOI
10.18327/jias.2018.7.22.2.191
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