26 0

항공사 승무원으로써의 프라이드 형성에 영향을 끼치는 요인고찰에 관한 연구 : 상위클래스 탑승객들과의 교감을 중심으로

Title
항공사 승무원으로써의 프라이드 형성에 영향을 끼치는 요인고찰에 관한 연구 : 상위클래스 탑승객들과의 교감을 중심으로
Other Titles
A study on the factors that influence airline cabin crew's pride : Focusing on their communications with upper class passengers
Author
현성협
Keywords
객실승무원의 인지; 사회적 지위; 신체적 매력; 적절한 행동; 객실승무원으로서의 프라이드; 서비스 행동; Cabin crew's Perceptions; Social Status; Physical Appearance; Suitable Behavior; Pride; Service behavior
Issue Date
2018-07
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, v. 27, no. 5, page. 35-47
Abstract
본 연구의 목적은 상위 클래스 탑승 고객과의 교감을 중심으로 항공사 객실승무원의 프라이드 형성 유의한 영향을 주는 요인에 대해 분석하고 프라이드가 서비스 행동과의 영향에 대해 연구하고자한다. 상위클래스에서 근무한 경험이 있는 국내 항공사에 재직 중인 객실승무원을 대상으로 설문조사법을 적용하여 연구를 실시하였다. 객실승무원 총 242명을 대상으로 7월 1일부터 30일까지 한 달 간설문조사를 실시하였으며 불성실한 응답을 한 68부를 제외시킨 174명의 설문지를 분석하였다. 그 결과, 객실승무원의 프라이드 형성에 유의한 영향을 미치는 요인은 승객들의 좋은 직업, 높은 소득 등사회적 배경으로 나타났으며 상위클래스 탑승 고객의 적절한 행동도 객실승무원의 프라이드 형성에유의한 영향을 미쳤다. 그러나 상위클래스 탑승 고객들의 신체가 외모가 객실승무원의 프라이드 형성에 영향을 미친다는 가설은 기각되었다. 또한 프라이드 형성에 유의한 영향을 미치는 사회적 지위와적절한 행동은 객실승무원의 서비스 행동에 유의한 영향을 미친다는 연구 결과를 도출하였다. 본 연구는 이론적 차원에서 객실승무원의 인지를 바탕으로 상위클래스 탑승 고객의 사회적 지위와 적절한행동이 객실승무원의 프라이드에 영향을 준다는 연구 결과를 분석하였다. 본 연구를 통해 실무적 차원에서 객실승무원들이 직무만족과 프라이드를 높일 수 있는 효율적인 인적관리를 위한 기초자료를제공하고자 한다. The purpose of this study is to analyze the factors influencing the pride of airline cabin crew members and their service behavior. For this study, a survey was conducted with the cabin crews of domestic airlines who have worked in the upper class. A total of 242 questionnaire surveys were conducted with the cabin crew for one month from July 1st to 30th, and 174 questionnaires were analyzed after excluding 68 unreliable responses. As a result, factors affecting the pride of the cabin crew appeared to be the social status of the passengers, such as good occupation, high income etc. Suitable behavior of the upper class passengers also had a significant impact on the cabin crew’s pride. However, the hypothesis that the upper class passengers’ appearance affects the cabin crew's pride was not supported. In addition, we found that social status and suitable behavior of the passengers that have a significant effect on cabin crew’s pride, also have a significant effect on the service behavior of the cabin crew. Based on the perception of the cabin crew in the theoretical dimension, this study analyzed the research results that the social status and appropriate behavior of the upper class passengers affects the pride of the cabin crew.Also this study is to provide basic data for effective personnel management which can increase cabin crew's job satisfaction and pride.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07525978&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119272
ISSN
1226-8747
DOI
10.24992/KJHT.2018.07.27.05.35.
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE