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프로젝트 포트폴리오관리가 기업 경쟁우위와 프로젝트의 기업전략 연계성에 미치는 영향 분석

Title
프로젝트 포트폴리오관리가 기업 경쟁우위와 프로젝트의 기업전략 연계성에 미치는 영향 분석
Other Titles
A Study of the Effects of Project Portfolio Management on the Competitive Advantage and Project's Strategic Connectivity
Author
김승철
Keywords
프로젝트 포트폴리오관리; 프로젝트관리; 프로젝트의 기업전략 연계성; 기업 경쟁우위; Project Portfolio Management; Project Management; Project's Strategic Connectivity; Competitive Advantage
Issue Date
2018-06
Publisher
글로벌경영학회
Citation
글로벌경영학회지, v. 15, no. 3, page. 81-101
Abstract
기업은 외부 환경변화에 적절히 대처하기 위해 내부 기업전략을 세우고 되고, 전략의 구체적 실현 방법으로서 프로젝트관리를 사용하게 되는데, 이는 프로젝트관리가 불확실한 상황에 대처가 용이하고 신축성과 유연성을 요구하는 기업 환경에 부합하는 특성을 지니고 있기 때문이다. 기업에서 프로젝트관리의 활발한 사용은 프로젝트의 기업전략 연계성 확보를 필요로 하게 되고, 이를 위해 등장한 것이 프로젝트 포트폴리오관리이다. 본 연구는 프로젝트 포트폴리오관리가 프로젝트의 기업전략 연계성을 확보할 수 있는지와 함께 기업 경쟁우위를 가져올 수 있는지의 여부를 실증적으로 증명해 보고자 하였으며, 이를 실증분석을 통해 프로젝트 포트폴리오관리의 수행이 프로젝트의 기업전략 연계성 증가 및 차별화우위(기업 경쟁우위)를 가져오게 됨을 증명하였다. 따라서 본 연구는 프로젝트 수행 기업들이 프로젝트 포트폴리오관리를 통해 프로젝트의 기업전략 연계성을 확보하고, 시장에서의 차별화우위(기업 경쟁우위)를 획득하여 변화무쌍한 외부환경의 변화를 선도하는 기업이 될 수 있음을 제시하는데 그 의미를 가지고 있다.The company establishes an internal corporate strategy to cope with changes in the external environment and uses project management as a concrete realization method of strategy. Project management is easy to cope with uncertain situations, and has characteristics that match the business environment that demands flexibility. The active use of project management in the enterprise requires securing the project's strategic connectivity, so project portfolio management is necessary to deal with this situation. This study demonstrates empirically whether the project's strategic connectivity and the enterprise competitive advantage can be secured through the project portfolio management. The results show that the performance of project portfolio management leads to the increase of differentiation advantage(competitive advantage) and the project's strategic connectivity through the empirical analysis. Therefore, this study shows that the project execution companies can secure the linkage of the project to the corporate strategy and the differentiation advantage(competitive advantage) through the project portfolio management, and that they can effectively cope with changes in the external environment.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026512469https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118896
ISSN
1738-4745
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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