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크루즈 선사의 광고속성이 브랜드태도 및 행동의도에 미치는 영향

Title
크루즈 선사의 광고속성이 브랜드태도 및 행동의도에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Cruise Advertising Attributes on Brand Attitude and Behavioral Intention
Author
현성협
Keywords
크루즈 광고; 광고속성; 정보성; 오락성; 불편성; 신뢰성; 브랜드태도; 행동의도; Cruise Advertising; Advertising Attributes; Informativeness; Entertainment; Irritation; Credibility; Brand Attitude; Behavioral Intention
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, v. 30, no. 1, page. 73-94
Abstract
본 연구의 목적은 (1) 관광자들의 브랜드태도를 긍정적으로 형성하게 하는 크루즈 선사의 광고속성을 확인하고, (2) 관광자들의 브랜드태도가 크루즈관광에 대한 행동의도에 미치는 영향에 대하여 파악하는 데 있다. 이론적 고찰을 바탕으로 광고속성은 (1) 정보성, (2) 오락성, (3) 불편성, (4) 신뢰성 네 가지로 구성하였고, 브랜드태도 및 행동의도와의 인과관계를 바탕으로 하여 연구가설을 수립하였다. 본 연구에서 제안된 연구모형을 실증적으로 분석하기 위해 최근 3개월 이내에 크루즈 선사의 광고를 본 경험이 있는 북미지역의 관광자를 대상으로 온라인 조사를 실시하였다. 조사결과, 수집된 403부의 자료를 이용하여 구조방정식모형 분석을 통해 가설을 검증하였다. 분석결과, (1) 크루즈 선사의 광고속성 중 오락성, 불편성, 신뢰성은 브랜드태도를 긍정적으로 형성하는 데에 유의한 영향을 미쳤으나, 정보성은 유의한 영향을 미치지 않았다. 또한, (2) 브랜드태도는 행동의도를 긍정적으로 형성하는 데에 유의한 영향을 미쳤다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 학문적·실무적으로 유용한 시사점을 제시하였다.The objectives of this study were (1) to examine the impact that cruise advertising attributes have on brand attitude and (2) to investigate how brand attitude affects behavioral intention. Based on theoretical backgrounds, the four attributes of cruise advertising were derived: (1) informativeness, (2) entertainment, (3) irritation, and (4) credibility. The five hypotheses were established on the basis of causal relationships between advertising attributes, brand attitude, and behavioral intention. To empirically analyze the conceptual model, the online survey was conducted with North American tourists who have seen the advertising of cruise lines within the past three months. Depending upon survey results, 403 copies were collected and used for structural equation modelling. The results revealed that (1) entertainment, irritation, and credibility have significant impact on brand attitude except for informativeness, (2) brand attitude positively affected behavioral intention. These findings provided theoretical and practical implications for the researchers and marketers in the cruise industry.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07402310&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/117367
ISSN
1226-8054
DOI
10.21581/jts.2018.02.30.1.73
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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