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일제강점기 요시다 하츠사부로(吉田初三郞) 조감도의 성격과 확산 배경에 관한 연구-조선, 만주, 대만 등 일본 식민 지역을 대상으로 그린 도시조감도를 중심으로-

Title
일제강점기 요시다 하츠사부로(吉田初三郞) 조감도의 성격과 확산 배경에 관한 연구-조선, 만주, 대만 등 일본 식민 지역을 대상으로 그린 도시조감도를 중심으로-
Other Titles
A Study on the Characteristics and the Diffusion Backgrounds of Bird’s-Eye Views by Yoshida Hatsusaburo in the Period of Japanese Occupation -Focused on the City Pictures for Colonial Regions of Japan
Author
서동천
Keywords
조감도; 요시다 하츠사부로(吉田初三郞); 일제강점기; 제국주의; Bird’s-Eye View; Yoshida Hatsusaburo; Period of Japanese Occupation; Imperialism
Issue Date
2018-02
Publisher
한국동양예술학회
Citation
동양예술, no. 38, page. 95-115
Abstract
요시다 하츠사부로(吉田初三郞)는 일본에서 1910년대에서 1945년대까지를 대표하는 도시조감도 작가이다. 그는 1600매 이상의 조감도를 그리며 당대를 대표하는 조감도 작가로 자리매김하였다. 그가 그린 조감도는 특수한 형식을 지니고 있었다. 일반적인 조감도와는 달리 시각으로 확인할 수 없는 지역까지 넓은 범위를 표현하였고 넓은 화각을 갖는 것이 특징이다. 이에 대하여 지금까지는 요시다 하츠사부로 연구자들은 요시다가 창조한 독특한 회화기법이라는 측면에서 분석하였다.그러나 이 조감도의 배경에는 요시다 하츠사부로의 의도로만 설명할 수 있는 당시의 시대상이 숨어 있다. 요시다의 조감도는 대량생산을 기반으로 하는 만큼 일반적인 회화와는 다르다. 대량생산과 유통을 기반으로 하므로 작자인 요시다 뿐만 아니라 생산과 소비 주체에 대해서도 함께 살펴보아야 한다. 이 점에서 요시다의 조감도는 일본의 제국주의의 확산과 관련이 있다고 할 수 있다. 요시다에게 조감도를 의뢰한 세력은 대부분 일본의 제국주의를 주도하거나 동조한 세력이었고, 이 조감도는 일본 제국을 선전하기에 효과적었으므로, 의뢰인들의 목적을 충족시켜주는 수단이었다. 그러한 관점에서 요시다는 일종의 도구였다고도 볼 수 있다. 제국주의 세력의 의뢰를 통해 생산된 조감도를 일본 국민들과 식민지 국민들에게 소비하여 일본의 제국주의 확산에 일조하였다고 판단할 수 있는 것이다.Yoshida Hatsusaburo is a Japanese artist of a bird's-eye view representative of the period from 1910s to about 1945. In those days, he was established as the representative artist of the bird's-eye view along with more than 1600 pieces. His bird's-eye view has a special form. Unlike general bird's-eye view, it expresses a wide range of area unidentifiable with the eye and is characteristic of an extensive angle of view. So far, researchers on Yoshida Hatsusaburo analyzed it as a unique painting technique created by Yoshida. However, those days' periodic situation that may be explained only by the intention of Yoshida Hatsusaburo lies hidden in a background of this bird's-eye views. Bird's-eye views by Yoshida differs from general paintings in that it is based on mass production. Since it builds on mass production and distribution, both producing and consuming subjects should be examined in addition to the artist Yoshida. Based on above, it is safe to say that bird's-eye view by Yoshida has something to do with the expansion of the Japanese imperialism. Those who commissioned bird's-eye views to Yoshida were mainly forces that took the initiative in or aligned themselves with the Japanese imperialism, and such bird's-eye views were a means of satisfying the purpose of clients since it was effective for propagandizing the Japanese empire. From such a perspective, it may be regarded that Yoshida was a kind of an instrument. It played a part in expanding the Japanese imperialism by causing Japanese and colonial people to consume bird's-eye views produced through commission by the imperialistic force.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026187676http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/117366
ISSN
1975-0927
DOI
10.19078/ea.2018.38.4
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > ARCHITECTURE(건축학부) > Articles
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