494 0

학문 주제 융합형 디자인 교육 중심의RSp Design 우주과학 STEAM 프로그램 개발 연구

Title
학문 주제 융합형 디자인 교육 중심의RSp Design 우주과학 STEAM 프로그램 개발 연구
Other Titles
A Study of RSp Design Space Science STEAM Program Development based on Subject Oriented Convergence Design Education
Author
양연경
Keywords
융합인재교육; 역공학 디자인; 우주과학 융합 교육; STEAM; RSp Design; Space Science Convergence Education
Issue Date
2018-01
Publisher
한국전시산업융합연구원
Citation
한국과학예술융합학회, v. 32, page. 149-168
Abstract
본 연구는 행복한 학습 구현과 질적 수준을 높인융합인재 교육을 통해 다학제적 접근 중심의 학문 주제 중심 STEAM 교육 콘텐츠를 개발 및 연구하였다.또한 학생들이 역공학 기반의 아이디어를 중심으로우주과학 수업과 디자인 교육을 3차시 및 8차시 기준으로 수업 과정 개발을 연구하였다. 지구 중심의 환경과 우주과학의 탐구수업을 통해 실제 환경 문제를 다루고, 창의적이며 다양한 기술을 응용해봄으로써 우주과학 중심의 다학제적 융복합 연구 활동을 기반으로하는 역공학 디자인 교육 콘텐츠를 도출하였다.초등 3,4학년의 융합교육 수업을 중심으로 총 3차시수업 구성은 다음과 같다. 1차시는 지구-달-태양 등의 상관관계를 이해하면서 우주를 바라보는 시각의탐구 범위를 넓힌다. 간단한 플라네타륨 시연을 통해우주공간의 간접체험과 별자리 학습을 함께 병행한다.2차시 수업은 쉽게 구하는 생활용품들과 LED 조명재료들을 조합하여 돔형 플라네타륨 제작 과정을 학습한다. 기존 제품을 탐색해본 경험을 토대로 RSp - 152 - Design 수업으로 연계한다. 3차시 수업은 플라네타륨을 최종 완성함으로써 교실에서 직접 시연하고 감상하는 수업이다. 학생들과 우주여행의 미래에 대해 의견을 나눔으로써 소통과 협업의 중요성을 이해한다.본 연구는 RSp Design 중심의 우주과학 학문 융합STEAM 프로그램 개발과 활용에 대해 다음과 같이결론을 정리하였다. 첫째, 스스로 설계하는 미래 체험의 기회를 제공할 수 있다. 둘째, 현장 적용성이 높은과학과 중심으로 디자인 분야의 주제를 융합한 교육프로그램 기획 및 개발과 다양한 학습자료 개발이 가능하다. 셋째, 학습 결과물의 가시적인 성과물을 활용한 프로젝트 활동 및 전시 활동을 통해 교과 활동 내용의 공유와 확장이 가능하다. 향후에는 창의력 증진과 융합인재 육성의 기회가 될 것이며, RSp Design 기반의 우주과학 역공학 디자인 융합수업은 다학제적접근을 토대로 상호 협력하는 과정을 통해 시너지가창출될 것이다. This study developed and researched multiple academic subject-oriented STEAM education contents through happy learning implementation and improved quality. It also studied the development of courses in space science and design education based on reverse engineering based ideas in the third and eighth centuries. This study dealt with real environmental issues through exploring space science and an earth-centered environment. And it drew contents of convergence design education centered on the aerospace science by application of creative and diverse techniques.The composition of lessons for the third year of the general term, which is scheduled to be based on the convergence of the third and fourth graders, is as follows: The first lesson extends the search for the view of the universe with understanding the correlation of the earth, moon, and sun. The second lesson is learning the process of making dome planetarium by combining easy-to-find household items with LED lighting materials based on RSp design classes with exploring experience from existing products.The third lesson is a class to demonstrate and appreciate in the classroom by finishing platinum.It makes students understand the importance of communication and collaboration by communicating with students about the future of space travel.This study is concluded the development and utilization of a space science convergence STEAM program centered on the RSp Design.First, it may provide opportunities for future experiences to design itself. Second, this class enables planning and development of education programs that harmonize the subjects of the design field and development of diverse learning materials on the field of highly applicable science, mathematics and technology. Third, it is possible to share and expand the contents of subject activities through project activities and exhibition activities utilizing the visible results of learning outcomes.In the future, this STEAM will serve as an opportunity to foster creativity and convergence human resources, and the RSp design-based space science reverse engineering design convergence class will generate synergy through the process of cooperation.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07365793&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116955
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2018.01.30.149
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE