654 0

시조의 율격에 대한 학술 담론과 교육 담론의 거리-시조는 음보율로 설명될 수 있는가-

Title
시조의 율격에 대한 학술 담론과 교육 담론의 거리-시조는 음보율로 설명될 수 있는가-
Other Titles
The Distance Between the Discourse of Academy and Education About the Rhythm of Sijo -Can The Rhythm of Sijo Be Explained on The Base of Foot?-
Author
류수열
Keywords
시조; 정형시; 율격; 운율; 음보; 음보율; 마디; 시조 교육; Sijo; Fixed Form of Verse; Meter; Rhythm; Foot; Madi; Education of Sijo
Issue Date
2018-01
Publisher
한국시조학회
Citation
시조학논총, no. 48, page. 7-30
Abstract
이 연구는 시조의 운율에 대한 지배적 교육 담론인 4음보율을 비판적으로 성찰하면서 그 개념의 추방을 주장하고자 하였다. 이를 위해 우선 시조의 운율에 대한 주요 논의를 연구사적으로 정리하면서 음보율에 대한 회의를 표시하였다. 그리고 과거와 현재의 문학 교과서, 그리고 학생들이 많이 참고하고 있는 학습용 서적에서 음보 개념이 오랜 시간 동안 무비판적으로 수용되고 전승되어 온 과정을 살펴 보았다. 이를 통해 이것이 학술 담론이 교육 담론으로 전이되지 못하고 있는 현상 중의 하나임을 알 수 있었다. 나아가 음보라는 개념 자체가 우리의 시가가 지닌 운율을 설명하는 데 적합하지 않음을 증명하였고, 이를 바탕으로 음보 개념의 추방이 필요함을 역설하였다. 본 연구에서는 시조의 운율이 기본적으로 통사적 긴밀성에 따라 휴지를 두거나 끊어 읽는 방식으로 형성된다는 점을 인정하면서도, 그 통사적 긴밀성에 대한 고려는 낭독의 주체에 의해 이루어지는 것이 아니라 창작의 주체에 의해 전략적으로 고려되며 낭독의 주체는 그 전략에 견인되면서 자연스럽게 통사적 긴밀성을 존중하는 종속적인 위치에 놓일 것으로 보았다. 이러한 관점을 바탕으로 통사적 긴밀성을 바탕으로 이루어지는 의미상의 응집 단위인 ‘마디’를 음보에 대한 대안으로 제안하기도 하였다. In this research, I tried to critically consider the concept of foot, the dominant education discourse about rhythm of Sijo genre and argue the expulsion of that concept. For this, I doubted the truth of foot while organizing the main arguments for the rhythm of the Sijo in a research history. And I made sure that past and current literature textbooks and guide books for student consistently have reproduced misconception of rhythm of the Sijo for a long time.By doing this, I was able to know that it is one of the phenomena that academic discourse has not been transferred to education discourse. Furthermore, I proved that the notion of foot itself is not suitable for explaining the rhythm of Korean poetry, and based on this I emphasized the need to expel the notion of foot.In this study, I recognized that the rhythm of Sijo is made by grammatical pause or scansion in accordance with the syntactic coherence, the consideration of the syntactic coherence is not carried out by the subjects of reading but by the subjects of composition. The reader is only led naturally by the syntactic strategy of composer. Based on such a viewpoint, I suggested ‘madi’ which is a meaningful agglomeration unit with syntactic coherence as alternative term substituting foot.
URI
http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=3432912https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116930
ISSN
1226-2838
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE