421 0

미술작품 기반 VR영상의 표현 및 내러티브 전략 연구

Title
미술작품 기반 VR영상의 표현 및 내러티브 전략 연구
Other Titles
A Study on Expression and Narrative Strategy of VR Animation Based on Works of Art
Author
노승관
Keywords
Virtual Reality(가상 현실); VR Animation(VR 애니메이션); Narrative(내러티브)
Issue Date
2019-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 25, No. 2, Page. 251-261
Abstract
본 연구는 미술작품 기반 VR영상의 표현 및 내러티브 전략 분석을 위하여 모션 매직(Motion Magic)에서 제작한 〈The Starry Night〉, 지고이아 스튜디오(Gigoia Studios)에서 제작한 〈Fauvist Sailboats〉, 달리 미술관에서 제작한 〈Dali’s Dream〉 을 분석하였다. 분석의 기준은 일반적 영상, 디지털 공간의 내러티브 구성요소를 VR영상에 적용하여 서사, 공간, 시선, 테이크로 하였다. 각 작품에 적용된 내러티브 전략을 보면 〈The Starry Night〉, 은 선형적 서사와 공간, 명확한 목적물로의 시선 유도, 롱테이크 전략을 사용하였다.〈Fauvist Sailboats〉는 사사와 공간에서의 인과관계를 해체하고 특정한 시선의 목적을 배치하지 않으며 안정적 VR영상 관람 환경이라 할 수 있는 롱테이크를 부분적으로 사용하였다. 〈Dali’s Dream〉 은 서사와 공간의 인과관계가 해체되지만 시선은 목적물을 분명히 하고 테이크는 안정적인 롱테이크 전략을 사용하였다. 그 결과 예측 가능하고 편안한 관람환경을 적용한 〈The Starry Night〉, 은 모티브 작품을 평면적으로 이해하는 데 효과적인 구성임이 나타난다. 반면 〈Fauvist Sailboats〉는 개연성을 배제하는 방법으로 작품의 내용이 아닌 표현에만 집중할 수 있게 한다. 〈Dali’s Dream〉 은 비현실적 관념을 공간화 하는데 있어서 개연성과 전통적 서사를 사용하지 않더라도 감각적 연결만으로도 새로운 서사가 가능하다는 것을 알 수 있게 한다. 이러한 연구결과는 VR영상 구성에서 서사, 공간, 시선, 테이크 전략의 상이한 조합을 통해 예술적 표현 뿐만 아니라 일반적인 VR영상의 표현에서 작가가 의도하는 표현이 가능하다는 것을 알 수 있게 한다. This study analyzed 〈The Starry Night〉 by Motion Magic, 〈Fauvist Sailboats〉 by Gigoia Studios, and 〈 As for the narrative strategy applied to each piece of work, 〈The Starry Night〉 was created based on the linear narrative and space, line-of-sight guidance to a clear target, and long take strategy. In case of 〈Fauvist Sailboats〉, it deconstructed the causal relationship between narrative and space, did not place the purpose of a particular gaze, and partially used the long take, an environment where visitors can view VR images stably. Lastly, for 〈Dali’s Dream〉, it also deconstructed the causal relationship between narrative and space, made viewers turn their gaze upon the target, and used a stable long take strategy. The analysis showed that 〈The Starry Night〉, applied with a predictable and comfortable viewing environment, is an effective composition to understand motif works in terms of plane. On the other hand, 〈Fauvist Sailboats〉 allows viewers to concentrate on the expression rather than on the content of works by way of excluding the probability. 〈Dali’s Dream〉 shows that it is possible to create a new narrative by sensuous connection only, even if it does not use the probability and traditional narrative. These results show that it is possible to create expressions that the artist intended to express in general VR image presentation, in addition to artistic expression, through different combinations of narrative, space, gaze, and take strategy in the composition of VR animation.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08746921&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116610
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE