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AHP를 이용한 수입자동차 구매 선택 요인에 관한 연구

Title
AHP를 이용한 수입자동차 구매 선택 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Factors of Choosing Imported Automobiles by Using AHP
Author
부제만
Keywords
AHP; 구매 선택; 자동차산업; AHP; purchase choice; automobile industry
Issue Date
2017-12
Publisher
한국경영교육학회
Citation
경영교육연구, v. 32, no. 6, page. 45-63
Abstract
[연구목적]본 연구는 점차 증가하고 있는 국내 자동차시장에서의 수입차의 시장 점유율 비중에 주목하여, 수입차 구매자가 자동차의 구매를 결정하는 과정에서 어떠한 요인에 큰 비중을 두고 경쟁대안을 검토하는지를 알아보고자 하였다.[연구방법]선행연구 등에서 제시된 소비자의 자동차 구매행동 과정상의 각종 고려 요인을 선정, 이에 대한 AHP분석을 통하여 소비자가 어떠한 요인을 더 중요하게 고려하는지에 대한 우선순위를 파악하였다.[연구결과]구성 요인들을 종합한 결과에서는 1계층 기준인 성능에 해당하는 내구성과 연비가 각각 종합 순위 1, 2순위로 가장 높은 가중치를 가지는 것을 확인하였으며 이어 이미지에 속하는 디자인이 종합 순위 3위, 브랜드가 5위를 차지하여 고객들이 수입차를 구매하는데 성능 다음으로 높은 영향을 미치는 것을 파악할 수 있었다.[연구의 시사점]최신의 수입차 소비자의 구매선택 경향을 파악함과 동시에 관련 주제의 연구에 AHP분석 방법을 적용하여 결론을 도출 할 수 있는지에 대한 실증 연구를 수행했다는 점에서 학문적인 시사점을 가지고 있다고 하겠다. 또한 수입차 구매자의 구매선택 기준에 대한 파악과 그에 대한 제시를 통하여 수입자동차업체가 소비자의 구매 선택을 강화하기 위해 어떠한 요소에 주의를 기울여야 하는지 판단할 수 있는 근거가 될 수 있다는 점에서 실무적인 시사점을 제시할 수 있다. [Purpose]The purpose of this study is to investigate the role of imported car buyers in determining the purchasing decision of automobiles and to consider the competitive alternative with a high proportion of the market share of imported cars in domestic automobile market.[Methodology]We selected various consideration factors in the consumer’s purchasing behavior process and identified the priorities of what factor consumers considered more importantly through AHP analysis.[Findings]According to the results, the durability and fuel efficiency corresponding to the performance of the first hierarchy have the highest weight in the first and second rankings, respectively. The brand was ranked fifth, and it was found that customers had a higher influence on the purchase of imported car than the performance.[Implications]We have studied the possibility of purchasing preference of the newest imported car consumers and concluded that applying the AHP analysis method to the study of related topics has an academic implication would. In addition, it can be a basis for judging what factors should be taken by the imported automobile company to strengthen the purchase choice of the consumers through the identification and presentation of the purchase selection criteria of the imported car buyers.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026184824https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116563
ISSN
1598-8651
DOI
10.23839/kabe.2017.32.6.45
Appears in Collections:
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