557 489

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author장유진-
dc.date.accessioned2019-12-02T07:29:36Z-
dc.date.available2019-12-02T07:29:36Z-
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.citation한국산학기술학회논문지, v. 18, no. 12, page. 359-371en_US
dc.identifier.issn1975-4701-
dc.identifier.issn2288-4688-
dc.identifier.urihttp://koreascience.or.kr/article/JAKO201708642734123.page-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116440-
dc.description.abstract본 연구에서는 교원임용 시험을 준비하고 있는 기간제 교사들의 교직생활과 삶을 탐색하였다. 이를 위해 10명의 기간제 교사들을 대상으로 반구조화된, 일대일 면담을 진행하였고, 합의적 질적 연구 방법을 사용하여 자료를 분석하였다. 연구결과, 대부분의 참여자들은 경제적 필요를 충족시키고 자신의 꿈인 교사생활의 기쁨과 보람을 맛보며, 임용 시험에 실질적인 도움을 얻고자 기간제 교사직을 선택한 것으로 나타났다. 기간제 교사생활에서 경험하는 어려움으로는 학교 관리자로부터의 차별 대우가 가장 두드러졌으며, 이로 인한 자존감의 저하와 정체성의 혼란을 겪고 있는 것으로 파악되었다. 이러한 차별이 오히려 임용 시험 준비에 대한 강한 의지로 전환되어 참여자들은 안정되고 당당한 교사 신분을 얻기 위해 임용시험 준비에 전념하고 있다고 진술하였다. 하지만, 시험준비 과정에서 부족한 공부시간, 끝없는 공부양, 다양한 삶의 역할 수행, 체력 저하, 난해한 시험 유형, 이전 실패경험에서 오는 불안감 등으로 상당한 스트레스를 경험하는 것으로 확인되었다. 연구결과를 토대로 향후 연구의 방향에 대해 제언하였다.This study qualitatively examined the lives of non-tenured, secondary school teachers who are preparing for the teachers' exam. Semi-structured, face-to-face interviews were conducted with ten teachers and the data were analyzed using the consensual qualitative research method. Most of the participants had chosen a contract-based teaching position, believing that it would meet their financial needs, provide them with the satisfaction of being a teacher and, more importantly, afford practical help with their exam preparation. In practice, however, they suffered from low self-esteem and identity confusion due to discrimination by the school administrators. Ironically, this unfair treatment strengthened the participants' commitment to studying for the exam, in order to acquire a stable and secure position in school. However, they experienced a lot of study-related stress, including a lack of study hours, heavy study load, multiple life roles, physical exhaustion, the difficulties caused by the vague exam guide, and anxiety due to previous failure in the exam. Based on the findings of this study, directions for future research are suggested.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국산학기술학회en_US
dc.subjectNon-Tenured Teachersen_US
dc.subjectContract-Based Teachersen_US
dc.subjectSecondary Schoolen_US
dc.subjectTeachers’ Examen_US
dc.subjectConsensual Qualitative Researchen_US
dc.title교원임용 시험을 준비하는 중등학교 기간제 교사들의 교직생활과 삶에 관한 질적 연구en_US
dc.title.alternativeA Qualitative Study on the Lives of Non-Tenured, Secondary School Teachers Who Are Preparing for Teachers' Examen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no12-
dc.relation.volume18-
dc.identifier.doi10.5762/KAIS.2017.18.12.359-
dc.relation.page359-371-
dc.relation.journal한국산학기술학회논문지-
dc.contributor.googleauthor민은영-
dc.contributor.googleauthor장유진-
dc.contributor.googleauthorMin, Eun-Young-
dc.contributor.googleauthorJang, Yoojin-
dc.relation.code2017018995-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakGRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S]-
dc.identifier.pidyoojinjang-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE