997 1151

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author주미경-
dc.date.accessioned2019-12-01T18:13:21Z-
dc.date.available2019-12-01T18:13:21Z-
dc.date.issued2017-11-
dc.identifier.citation수학교육학연구, v. 27, no 4, page. 857-888en_US
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002287865-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116089-
dc.description.abstract세계화, 다원화, 정보화, 과학기술의 발달에 따라 현대사회는 사회, 경제, 문화 등 광범위한 영역에서 급격한 변화를 겪고 있다. 이러한 사회적 변화에 따라 보다 민주적이고 평등한 미래사회로의 발전에 기여하는 수학교육방안의 탐색이 요구된다. 본 연구는 비판이론으로부터 발달한 비판적 교육이론 및 비판적 수학교육이론에 대한 문헌분석을 통해 비판적 수학교육의 목표, 교수-학습 내용 및 방법을 도출하여 비판적 수학교육 프로그램 개발에 적용할 수 있는 모델을 구성하였다. 또한 문헌분석에 기초하여 개발한 프로그램 모델을 비판적 수학교육 사례에 적용하여 모델의 타당성을 확인하였다. 마지막으로 비판적 수학교육 프로그램 모델 개발에 기초한 시사점을 논의하였다.Due to globalization, diversification, and informatization, modern society confronts change and crisis in a variety of areas such as economy, politics, and culture. In that context, mathematics educators seek for how to reform school mathematics for democratic and just society. This research proposes critical mathematics education as an alternative model of school mathematics for democratic society. In particular, this research is an explorative study to construct a model of critical mathematics education program. For the purpose, we conducted a comprehensive literature review to identify goals, contents, and methods of teaching and learning, and method of assessment for critical mathematics education. We checked the validity of the model by using the cases of critical mathematics education. Since this research is explorative in the regard that the model is based on theoretical literatures, further research is necessary to extend the model through design research in school context.en_US
dc.description.sponsorship) 이 논문은 2014년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2014S1A5B5A07040122)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한수학교육학회en_US
dc.subject비판적 수학교육en_US
dc.subject프로그램 모델en_US
dc.subject교육 목표en_US
dc.subject교육 내용en_US
dc.subject빅 아이디어en_US
dc.subject교수-학습 모델en_US
dc.subject평가 방법en_US
dc.subjectcritical mathematics educationen_US
dc.subjectprogram modelen_US
dc.subjecteducational goalsen_US
dc.subjecteducational contentsen_US
dc.subjectbig ideaen_US
dc.subjectmethods of teaching and learningen_US
dc.subjectmethods of assessmenten_US
dc.title비판적 수학교육의 원리와 방법 탐색: 프로그램 개발을 위한 기초연구로서en_US
dc.title.alternativePrinciples and Methods for Critical Mathematics Education: An Explorative Study of a Programen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume27-
dc.relation.page857-888-
dc.relation.journal수학교육학연구-
dc.contributor.googleauthor송륜진-
dc.contributor.googleauthor주미경-
dc.contributor.googleauthorSong, Ryoon-Jin-
dc.contributor.googleauthorJu, Mi-Kyung-
dc.relation.code2017018293-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF MATHEMATICS EDUCATION-
dc.identifier.pidmkju11-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE