990 1134

비판적 수학교육의 원리와 방법 탐색: 프로그램 개발을 위한 기초연구로서

Title
비판적 수학교육의 원리와 방법 탐색: 프로그램 개발을 위한 기초연구로서
Other Titles
Principles and Methods for Critical Mathematics Education: An Explorative Study of a Program
Author
주미경
Keywords
비판적 수학교육; 프로그램 모델; 교육 목표; 교육 내용; 빅 아이디어; 교수-학습 모델; 평가 방법; critical mathematics education; program model; educational goals; educational contents; big idea; methods of teaching and learning; methods of assessment
Issue Date
2017-11
Publisher
대한수학교육학회
Citation
수학교육학연구, v. 27, no 4, page. 857-888
Abstract
세계화, 다원화, 정보화, 과학기술의 발달에 따라 현대사회는 사회, 경제, 문화 등 광범위한 영역에서 급격한 변화를 겪고 있다. 이러한 사회적 변화에 따라 보다 민주적이고 평등한 미래사회로의 발전에 기여하는 수학교육방안의 탐색이 요구된다. 본 연구는 비판이론으로부터 발달한 비판적 교육이론 및 비판적 수학교육이론에 대한 문헌분석을 통해 비판적 수학교육의 목표, 교수-학습 내용 및 방법을 도출하여 비판적 수학교육 프로그램 개발에 적용할 수 있는 모델을 구성하였다. 또한 문헌분석에 기초하여 개발한 프로그램 모델을 비판적 수학교육 사례에 적용하여 모델의 타당성을 확인하였다. 마지막으로 비판적 수학교육 프로그램 모델 개발에 기초한 시사점을 논의하였다.Due to globalization, diversification, and informatization, modern society confronts change and crisis in a variety of areas such as economy, politics, and culture. In that context, mathematics educators seek for how to reform school mathematics for democratic and just society. This research proposes critical mathematics education as an alternative model of school mathematics for democratic society. In particular, this research is an explorative study to construct a model of critical mathematics education program. For the purpose, we conducted a comprehensive literature review to identify goals, contents, and methods of teaching and learning, and method of assessment for critical mathematics education. We checked the validity of the model by using the cases of critical mathematics education. Since this research is explorative in the regard that the model is based on theoretical literatures, further research is necessary to extend the model through design research in school context.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002287865https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116089
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
Files in This Item:
비판적 수학교육의 원리와 방법 탐색 프로그램 개발을 위한 기초연구로서.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE