564 589

고전문학 향유 리터러시의 위계화 시론-˂토끼전˃을 중심으로-

Title
고전문학 향유 리터러시의 위계화 시론-˂토끼전˃을 중심으로-
Other Titles
A Essay on Hierarchy of Classical Literature Enjoyment Literacy -Concentrating on 'Tokki-jeon'
Author
류수열
Keywords
<토끼전>; 고전문학 리터러시; 전고 리터러시; 스토리 리터러시; 해석 리터러시; 주제 리터러시; 평가 리터러시; 성찰 리터러시; Tokki-jeon(A story of rabbit); classical literature literacy; authentic precedent literacy; story literacy; interpretation literacy; theme literacy; evaluation literacy; self-examination literacy
Issue Date
2017-10
Publisher
한국고전문학교육학회
Citation
고전문학과 교육, v. , no. 36, page. 5-31
Abstract
이 연구는 고전문학 향유의 몇 가지 국면을 설정하여 각각의 국면에서 어떠한 종류의 리터러시가 요구되는가를 살피면서, 그 리터러시들이 어떠한 위계적 질서를 지니는지를 탐색하는 데 목적을 둔다. 이를 위해 먼저 고등학생 수준의 학습독자로서 수행할 수 있는 여러 층위의 학습 과제와 그 결과물을 연구자 스스로 구성하여 여기에 어떤 종류의 고전문학 리터러시가 소용되는지를 분석하였다. 나아가 과제를 수행하는 데 작용하는 사고의 성격, 과제 수행 결과물의 내용이 지닌 성격에 따라 위계를 설정해 보았다. 그리고 연구자 개인의 주관적, 자의적 판단을 보완하기 위해 고전문학 교육의 현장에서 관록을 쌓은 교사들의 직관적 혹은 분석적 판단을 참조하여 그 위계를 점검하였다.이 연구에서는 고전문학 리터러시의 위계를 전고, 스토리, 해석, 주제, 평가, 성찰 리터러시 순으로 설정하였다. 이러한 위계는 각각의 과제를 수행하는 데 필요한 사고의 성격에 따라 수렴적 사고에서 발산적 사고를 향해 가는 것으로 상정되었다. 그리고 이 위계는 결과물의 내용이 지니는 성격에 따라 정보, 지식, 지혜의 위계를 형성하기도 한다. 다만 교사들은 이와 달라 스토리, 전고, 평가 혹은 주제, 해석, 성찰의 순서로 리터러시의 수준을 판단하였다. 흥미롭게도 각각의 과제가 지닌 교육적 가치에 대한 교사들의 판단은 연구자가 상정한 리터러시의 위계와 완전히 일치하였다. In this research, I set several aspects of enjoying classical literature, aimed to explore the hierarchial order of literacy by inquiring what kinds of literacy is required in each aspect. For this reason, first of all, as researcher I composed learning tasks some layers that can be executed as a high school student-level learner, and analyzed whether several kinds of classical literary literacy are useful. Furthermore, the level was set according to the nature of the thinking ability to carry out the task and the nature of the contents of the task execution result. Then, to complement the subjective and arbitrary judgment of individual researcher, I checked the rank by referring to the intuitional or analytical judgment of the a few teachers.In this research, the rank of classical literary literacy was set in order of authentic precedent, story, interpretation, theme, evaluation, and self-examination literacy. These hierarchial order was assumed to go from convergent thinking to divergent thinking according to the nature of thinking necessary to execute each task. And this rank may form the rank of information, knowledge, wisdom depending on the nature of the content of the result. However, the teacher judged the level of literacy differently. They constructed the order of story, authentic precedent, evaluation or theme, interpretation, self-examination literacy. Interestingly, the teacher's judgment of the educational value of each task was completely consistent with the rank of literacy assumed by the researcher.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002280620https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115756
ISSN
1598-7108
DOI
10.17319/cle.2017..36.5
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
고전문학 향유 리터러시의 위계화 시론-˂토끼전˃을 중심으로-.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE