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서울시네마타운 연구

Title
서울시네마타운 연구
Other Titles
A Study on Seoul Cinema Town
Author
한상언
Keywords
서울시네마타운; 곽정환; 합동영화사; UIP; 시네마서비스; Seoul Cinema Town; Kwak Jeong-hwan; Hap Dong Films; UIP; Cinema Service
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교 현대영화연구소
Citation
현대영화연구, v. 13, no. 3, page. 41-65
Abstract
서울시네마타운은 1958년 종로3가에 건축된 세기극장을 그 기원으로 한다. 세기극장은 1978년 곽정환이 이끄는 합동영화사가 인수하여 이름을 서울극장으로 바꾸었고 1989년에는 멀티플렉스 영화관인 서울시네마타운으로 재탄생하였다. 서울시네마타운은 1990년 마땅한 상영공간을 획득하지 못해 어려움을 겪고 있던 UIP의 직배 영화들을 공격적으로 상영하면서 일약 관객들이 가장 많이 찾는 영화관이 되었다.1980년대 후반부터 1990년대 초반까지 한국영화 제작은 극도로 위축된 상황이었다. 반면 그간 수입이 제한되어 있던 할리우드영화들이 외화수입자유화 조치로 인해 물밀 듯 상영되면서 극장운영자들은 큰 폭의 성장을 기대하였다. 이 시기 서울시네마타운, 단성사, 피카디리극장이 밀집한 종로3가는 UIP직배영화와 주요 한국영화가 서로 경쟁하는 장소로, 더 이상 영화제작이 이루어지지 않는 충무로를 대신해 한국영화를 상징하는 공간으로 대체되었다.서울시네마타운을 경영하던 합동영화사는 전국의 필름 유통망을 조직하여 영화배급과 상영에 있어 가장 중요한 역할을 점하게 된다. 이러한 상황에서 영화감독 강우석이 만든 영화제작회사 시네마서비스가 서울시네마타운의 배급망을 활용하여 큰 성공을 거두면서 1990년대 한국영화산업의 가장 큰 영향력을 점하기도 했다. 서울시네마타운의 이러한 역할은 IMF사태 이후 영화계의 지각변동과 CJ, 롯데 등 대기업이 전국에 멀티플렉스영화관을 세워 자체 배급망을 만들어 낼 때까지 계속 이어졌다. The Seoul theater was built in Jongno 3-ga in 1959 and were reborn as a Seoul Cinema Town which was a multiplex movie theater in 1989. Seoul Cinema Town is the most popular movie theater with its aggressive screening of UIP’s directed films, which have been struggling because they can not get the right screening space at the time.The production of Korean films during this period was in a state of contraction. Meanwhile, Hollywood movies that had been restricted so far were screened out and award sales were expected to grow significantly. At that time, Seoul Cinema Town, Danseongsa and Piccadilly Theater were concentrated in Jongno 3-ga, which was a place where UIP’s directed films and major Korean films competed with each other. Naturally, this area has been replaced by a space that symbolizes Korean movies on behalf of Chungmuro, where no more movies are produced.Hap Dong Films which runs Seoul Cinema Town, organizes the film distribution network nationwide and plays the most important role in movie distribution and screening. In this situation, Seoul Cinema Town won the biggest influence of the Korean film industry in the 1990s, when cinema service made by the film director Kang Woo-suk made great success by utilizing the distribution network of Seoul Cinema Town. The role of Seoul Cinema Town continued until the late 1990s when large companies such as CJ and Lotte built multiplex cinemas nationwide to create their own distribution networks.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002250735http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115110
ISSN
1975-5082
DOI
10.15751/cofis.2017.13.3.41
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > THEATER AND FILM(연극영화학과) > Articles
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