14 2

상업가로 활성화 지표 도출에 관한 연구- 신촌, 이태원, 신사동 가로수길, 홍대 지역 가로방문객을 대상으로 -

Title
상업가로 활성화 지표 도출에 관한 연구- 신촌, 이태원, 신사동 가로수길, 홍대 지역 가로방문객을 대상으로 -
Other Titles
A Study on the Vitalization Index of the Commercial Street - Focused on Visitors of Sinchon, Itaewon, Garosu-gil (Sinsa-dong), and Hongdae in Seoul -
Author
김흥순
Keywords
가로활성화; 신촌; 이태원; 신사동 가로수길; 홍대; Street Vitalization; Sinchon; Itaewon; Garosu-gil (Sinsa-dong); Hongdae
Issue Date
2017-06
Publisher
국토지리학회
Citation
국토지리학회지, v. 51, no. 2, page. 109-121
Abstract
이 연구는 신촌, 이태원, 가로수길, 홍대 지역을 대상으로 상업가로 활성화에 관한 방문객 인식에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 선행연구 및 예비설문조사를 통해 도출된 변수들은 요인분석을 통해 가로다양성, 가로선호도, 가로 내 상점변화, 쾌적한 가로환경, 접근성, 상점경쟁력, 개성 있는 가로의 7가지 요인으로 분류되었다. 가로활성화에 대한 방문객의 인식을 알아보기 위해 요인회귀분석을 실시하여 전반적인 가로활성화 지표와 개별 지역의 가로활성화 지표는 유사하지만 지역별로 일정한 특수성이 존재함을 확인하였다. 이태원과 가로수길은 일반적 인식과 동일하게 가로다양성과 가로선호도가 중요시된 반면, 신촌에서는 개별 점포의 경쟁력이, 그리고 홍대에서는 가로다양성만이 중요시됨을 확인하였다. This study evaluated the factors affecting visitor perception on commercial street vitalization of the four target areas: Shinchon, Itaewon, Garosu-gil and Hongdae. The variables derived from previous studies and additional variables were classified into 7 factors: Street Diversity, Street Preference, Change in Businesses, Pleasant Street Environment, Accessibility, Individual Store Competitiveness and Street Uniqueness. Based on the result of factor analysis, factor regression analysis was conducted to investigate visitor perception on street vitalization. Factor regression analysis result demonstrated the following two findings. First, general street vitalization index and local street vitalization factors were similar, confirming that they are in the same stance. Second, regression analysis result for target areas showed that the significant factors were different to the ones of general perception. Thus, it is possible to draw that distinct local characteristics exist in the four target areas. Itaewon and Garosu-gil had the same local characteristics as general perception: Street Diversity and Street Preference. On the other hand, the exceptional local characteristics that differ from general perception were found to be: Individual Store Competitiveness for Shinchon, and Street Diversity in Hongdae.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002239550http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/114266
ISSN
1225-3766
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
Files in This Item:
상업가로 활성화 지표 도출에 관한 연구- 신촌, 이태원, 신사동 가로수길, 홍대 지역 가로방문객을 대상으로 -.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE