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접근성 변수를 반영한 통행발생 및 통행분포모형 개발

Title
접근성 변수를 반영한 통행발생 및 통행분포모형 개발
Other Titles
Development of Estimation Model of Trip Generation Model and Trip Distribution Model Reflecting Coefficient of Accessibility
Author
노정현
Keywords
Accessibility; Trip Generation Model; Trip Distribution Model; Gravity Model
Issue Date
2017-06
Publisher
한국산학기술학회
Citation
한국산학기술학회논문지, v. 18, no. 6, page. 576-584
Abstract
교통수요 예측 결과는 교통계획 및 운영과 같은 의사결정 과정에서 매우 주요하게 작용되고 있다. 교통수요 예측 시 적용되는 기존 교통수요 예측 4단계 모형은 지정된 기점과 종점 간의 통행만을 대상으로 하며 모형의 특성상 접근성 향상에 따라 유발되는 수요는 고려하지 못하고 있다. 따라서 본 연구는 기존 모형의 한계를 보완하고 모형의 추정력 및 신뢰성을 제고하기 위해 접근성을 반영한 전국 지역 간 통행발생 및 통행분포모형 개발에 목적을 두었다. 접근성을 반영한 통행발생 및 통행분포모형 정산 결과, 접근성 계수의 부호는 양(+)의 값으로 추정되었다. 통행목적 중 업무통행은 타 목적통행에 비해 외부요소의 제약에 가장 둔감한 것으로 나타났으며 여가통행은 통행비용에 가장 민감한 것으로 나타났다. 정산된 통행발생 및 통행분포모형을 관측자료 와의 비교를 통해 검증한 결과, 접근성을 반영한 모형의 가중평균(weighted average) 오차율(%), RMSE(Root Mean Square Error), 총 오차량(total error)등이 기존 모형에 비해 감소하는 것으로 나타남에 따라 모형의 추정력 및 신뢰성이 개선됨을 확인하였다. Traffic demand prediction result is a primary factor for decision making such as the traffic planning and operation. The existing traffic demand prediction 4-stepmodel only covers the trip between the origin and the destination, and not the demand followed by the accessibility improvement, due to the characteristic of this model. Therefore, the purpose of this research is to improve the limitations of the existing model by developing the inter-city trip generation and trip distribution model with more accessibility. After calculating of the trip generation and trip distribution model with more accessibility, the sign of the accessibility coefficient was positive. Commuting was the most insensitive indicator, affected by external factors among the other trip purposes. The leisure trip was the most sensitive, affected by the trip fee. According to the result of comparison with each of estimated model and observational data, it was certain that the reliability and assumption of the model have been improved by discovering the reduced weighted average error rate, Root Mean Square Error (RMSE) and total error through the model with more accessibility compared with the existing one.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO201721241152418.pagehttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/114223
ISSN
1975-4701; 2288-4688
DOI
10.5762/KAIS.2017.18.6.576
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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