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인터넷 전문은행에 대한 금융소비자의 수용요인에 관한 연구

Title
인터넷 전문은행에 대한 금융소비자의 수용요인에 관한 연구
Other Titles
Acceptance Factors of Financial Consumers on Internet Primary Banks
Author
박동규
Keywords
인터넷 전문은행; 핀테크; 휴리스틱; 통합기술수용이론; 구조방정식모형; 금융생태계; internet primary bank; FinTech; Heuristics; UTAUT; Structural Equation Model(SEM); financial ecosystem
Issue Date
2017-04
Publisher
한국산업경제학회
Citation
산업경제연구, v. 30, no. 2, page. 589-622
Abstract
본 연구는 금융혁신의 수용자이며 소비자인 개인들이 인터넷 전문은행을 수용하고 이용함에 있어 영향을 미치는 요인들을 개인의 위험인지와 정부정책의 불확실성을 고려한 지각된 위험군, 인터넷 전 문은행의 기대특성군 그리고 사용자 특성군을 중심으로 분석하고 이것이 금융안전에 미치는 영향을 연구했다. 연구목적을 달성하기 위해 568명에 대한 설문조사를 실시하고 통계패키지를 이용하여 분석 하였다. 연구결과, 정보보안 위험이 사회적 영향에 부(-)의 유의적인 영향을, 투자기회 확장, 거래 효 율성이 성과기대에 정(+)의 유의적인 영향을, 서비스 다양성은 노력기대에 부(-)의 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 거래 효율성은 노력기대에 정(+)의 유의적인 영향을, 혁신적 성향은 노 력기대에 정(+)의 유의적인 영향을, 사회적 영향 및 촉진조건은 인터넷 전문은행 사용의도에 정(+)의 유의적인 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 휴리스틱 조절효과 분석을 통해 금융소비자들은 과거의 정보보안 사건에 영향을 받지 않는 것으로 드러났고, 대중에 의해 대표되는 사용속성이나 금융소비자 들의 사회적 영향이 금융소비자 개인들의 인터넷 전문은행 사용의도에 많은 영향을 끼치는 것이 확인 되었다. 다중집단분석을 통해 남성은 혁신적 성향이 노력기대에, 여성은 혁신적 성향이 성과기대에 영 향을 미침을 확인하였으며, 남성의 경우 서비스 다양성이 성과기대에 영향을 미치는 것으로 나타나서 남녀 두 집단 간 유의미한 차이가 있음이 확인되었다. 광고노출집단에서 노력기대가 인터넷 전문은행 사용의도에 많은 영향을 끼치는 것으로 나타났으며, 인터넷 전문은행에 대한 광고의 노출 여부가 인터 넷 전문은행 사용의도에 많은 영향을 끼치는 것을 확인하였다. 외국계 인터넷 전문은행의 사용의도에 대한 다중집단분석을 통해 사용의도에 차이를 발생시킬 만한 유의미한 요인이 없음을 밝혀냈다.This study analyzes the factors influencing acceptance and use of the internet primary bank(IPB) by financial consumers focusing on the government policy aspects, and examines their effects on the financial security. To achieve the study objectives, 568 survey samples are analyzed through the SPSS.The results show that the information security risk has a significant negative effect on the social influence. Expansion of the investment opportunity and the transaction efficiency have a positive effect on the performance expectancy whereas the service diversity has a negative effect on the effort expectancy. In addition, the transaction efficiency and the innovation tendency are proven to positively impact on the effort expectancy respectively. Social influence and facilitation conditions have a positive significant effect on the intention to use IPB. The analysis of the heuristic control effect shows that financial consumers are not affected by the past incidents concerning the information security. Through multi-group analyses, it is confirmed that the innovative tendency of the male affects the effort expectancy and the innovative tendency of the female affects the performance expectancy. In the case of males, the service diversity is found to affect the performance expectancy with a significant difference between male and female groups. It is also found that the expectation of the advertisement exposure group has a great influence on the intention to use the IPB. It is proven that there are no significant factors that may cause differences on the intention to use bsed on the multi-group analyses on the intention to use foreign IPB.
URI
http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=3207305https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/113505
ISSN
1229-201X
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