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밀레니얼세대의 코스튬 주얼리 디자인속성 및 소비자 구매행동에 관한 연구

Title
밀레니얼세대의 코스튬 주얼리 디자인속성 및 소비자 구매행동에 관한 연구
Other Titles
A Study on Costume Jewelry Design Attributes and Consumer Purchasing Behavior of Millennial Generation
Author
이형규
Keywords
Millennial Generation(밀레니얼세대); Jewelry(주얼리); Costum Jewelry(코스튬주얼리); Design Attributes(디자인속성); Consumer Purchasing Behavior(소비자 구매행동)
Issue Date
2019-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 25, No. 1, Page. 367-379
Abstract
오늘날 전 세계는 역사상 규모가 크고 강한 영향력을 갖고 있는 밀레니얼 소비 세대에게 주목하고 있다. 현재 소비시장은 소비의 주체였던 베이비부머(Babyboomer)세대를 지나 밀레니얼세대(Millennial Generation)를 주목하고 있으며, 많은 기업들은 밀레니얼세대를 겨냥하여 주얼리 제품을 제작하고, 마케팅을 하고 있다. 특히, 패션으로 개성을 강조하여 자기표현을 보여주고 싶어 하는 20~30대인 밀레니얼세대는 값싼 모조석이나 준보석인 다양하고 트렌디한 코스튬 주얼리에 대한 소비 관심을 집중적으로 보여준다. 따라서 밀레니얼세대를 이해하고 공략하는 것이 관련 산업 분야의 경쟁력을 강화시키기 위한 중요한 요소라고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 밀레니얼세대의 중요성을 인식하고 밀레니얼세대가 지니고 있는 코스튬 주얼리(Costum Jewelry) 디자인 속성과 소비자 구매행동에 미치는 영향을 연구 분석하여 디자인 개발과 업계의 마케팅 전략에 도움을 주는데 목적을 두고 있다. 연구 방법으로 첫째, 밀레니얼세대와 코스튬 주얼리의 개념과 특성 및 디자인 속성을 학위논문과 인터넷 기사, 전문 도서 등을 통해 이론적 고찰을 하였다. 둘째, 소비자 구매 행동을 기초 통계적 분석을 위해 온라인 설문 조사를 진행하였다. 여러 선행 연구 자료들을 통해 2018년도 기준으로 밀레니얼세대를 1984년~2000년 사이에 출생한 만 18세~만34세로 정의하고, 이에 해당되는 남녀 184명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 연구범위는 현재 침체 되어 있는 주얼리 시장의 대안이자 저렴한 가격과 다양한 디자인으로 만족감을 느낄 수 있으며, 급격하게 발전하고 있는 코스튬 주얼리와 이미 최대 고객층으로 등장해 모든 산업과 기업의 마케팅과 제품생산 등을 변화시키고 있는 소비가 강한 세대인 밀레니얼세대로 국내지역의 거주자로 한정하였다. 밀레니얼세대의 코스튬 주얼리 디자인 속성 및 소비자 구매행동에 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 인구 통계학적 특성의 빈도 분석은 코스튬 주얼리 구매 경험이 있는 남녀를 대상으로 조사한 결과, 남성에 비하여 여성의 코스튬 주얼리 구매율이 훨씬 높은 것으로 조사되었다. 둘째, 코스튬 주얼리 디자인 속성 중 밀레니얼세대의 구매행동에 미치는 영향은 심미적 속성이 가장 높게 나타났다. 응답자는 그중 형태에 가장 많은 관심을 보이는 것으로 나타났으며, 소재보다는 형태와 색상의 디자인적 요소에 중요성을 보이는 것으로 조사되었다. 그리고 기능적 속성 중 착용감이 가장 중요하며, 상징적 속성에서는 소유로 인한 이미지 상승의 중요성이 가장 높은 것으로 조사되었다. 이처럼 기업이 밀레니얼세대를 타깃으로 마케팅 전략과 디자인을 구성할 때 이러한 요소들을 고려할 것으로 판단된다. 셋째, 코스튬 주얼리가 밀레니얼세대 구매행동에 미치는 영향은 고가의 브랜드 선호보다는 착용감과 자신을 중심으로 한 중저가 가격대를 선호하는 것으로 나타났다. 밀레니얼세대가 코스튬 주얼리를 착용하는 목적으로 개성을 표현하기 위한 구입이 가장 높게 나타났으며, 타인의 의견보다는 자신의 만족을 중요시하는 것으로 나타났다. 마지막으로 성장기에 디지털과 함께 자라난 밀레니얼세대는 정보 탐색시 온라인에서 정보 탐색을 하고 오프라인 로드숍 매장에서 구입하는 것으로 조사되었다. 따라서 다양하고 빠르게 변화하는 코스튬 주얼리 산업은 주 소비층인 밀레니얼세대의 심미적인 속성과 소비 성향에 대한 연구를 중심으로 주얼리 디자인 개발을 진행한다면 향후 주얼리 산업이 성장하는데 많은 도움을 줄 것이라고 사료된다. Today, the whole world is paying attention to the millennial generation that has a large and strong influence in history. The current consumer market is looking at the millennial generation through the consumer baby boomers, and many companies are making and marketing jewelry products aimed at the millennial generation. In particular, the millennial generation, who are in their 20s and 30s who want to express their identity by emphasizing individuality as a fashion, focuses attention on the consumption of diverse and trendy costume jewelry, which is cheap modest stone and semi-precious stones. Understanding and pursuing the millennial generation is therefore an important factor in enhancing the competitiveness of the related industries. The purpose of this study is to recognize the importance of the millennial generation and to help the design development and marketing strategy of the jewelry industry by studying and analyzing the attributes of the costume jewelry design of the millennial generation and its effect on consumer purchasing behavior. As research methods, firstly, the concept, characteristics and design attributes of the millennial generation and costume jewelry were studied through theses, internet articles, and professional books. Secondly, online questionnaires were conducted to proceed basic statistical analysis on consumer purchase behavior. In the study, respondents of the online questionnaire survey were 184 men and women who were born between 1984 and 2000 at the age of 18 to 34 years as of 2018. The research range was first, costume jewelry which is an alternative to the currently stagnant jewelry market, and gives satisfion to customers with its low price and various designs. Second is millenial generation of domestic market that rapidly developing and has already become the largest customer base, changing marketing and production of all industries and companies. The following results were obtained in the costume jewelry design attributes and consumer purchasing behavior of the millennial generation. First, the analysis of the frequency of demographic characteristics revealed that women’s costume jewelry purchasing rate was much higher than that of men. Second, the influence of the costume jewelry design attributes on purchase behavior of the millennial generation was the highest in aesthetic attribute. Respondents showed the most interest in of costume jewelry, and design and color was important than material. The most important functional attribute is comfort, and image enhancement due to the jewelry ownership showed the highest importance among symbolic attributes. In this way, it is considered that companies will consider these factors when designing marketing strategy and design targeting the millennial generation. Third, at the effect of costume jewelry on the purchasing behavior of the millennial generation, the mid and low-priced brands centered on themselves were more preferred than high-priced brands. For the purpose of wearing costume jewelry, the millennial generation showed the highest purchase to express their personality, and showed importance of their own satisfaction rather than the opinions of others. Lastly, the millennial generation, which grew up with digital in their growth phase, were once searching for information, searching for information online, and purchasing costume jewelry at an offline road shop. Therefore, it is thought that various and rapidly changing costume jewelry industry will help the jewelry industry to grow in the future if it develops jewelry design centering on the study on the aesthetic properties and consumption propensity of the main consumer of the millennial generation.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07995153&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112516
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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