402 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author한희창-
dc.date.accessioned2019-11-19T05:09:52Z-
dc.date.available2019-11-19T05:09:52Z-
dc.date.issued2019-02-
dc.identifier.citation한국과학교육학회지, v. 39, No. 1, Page. 35-44en_US
dc.identifier.issn1226-5187-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3662758-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112247-
dc.description.abstract현재 대학에 입학하는 이공계 학생들은 거의 대부분의 학과에서 일반 화학 및 일반화학실험 교과를 수강하도록 하고 있는데, 대학에 입학하는 이공계 신입생들은 기초과학 교과의 학습과 관련해 저마다 다른 학습 기초를 가지고 있다. 대학입시와 관련해서도 현재의 수능 제도가 단순이 선발용으로 활용되고 있어 저마다 다른 수준의 기초지식을 가지고 있다. 하지만 이런 현황이 고려되지 않은 채, 이공계 학생들 모두가 동일한 기초과학교과 수업에 참여하고 있기 때문에 어떤 학습자들은 비교적 수월하게 학습에 적응하는가 하면 어떤 학생들은 극심한 어려움을 겪으며, 급기야 포기하는 상황까지 속출하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 수도권 H 대학의 이공계 신입생들을 대상으로 일반화학을 잘 학습할 수 있는 능력을 측정하는 척도를 개발한 후 이를 활용하여 학습자의 어떤 학습배경이 일반화학학습적성과 관련이 있는지 분석해 보았다. 분석결과 성별과 전공은 일반화학 학습전공과 관련이 없는 것으로 나타났으며, 전공이 화학과 밀접한 관련이 있는가와 고교에서의 화학학습 정도, 수능에서의 선택여부와 일반화학학습적성이 관련이 있는 것으로 나타났다. 또한 선행학습이 현재의 학습에 도움이 된다고 느끼는 정도나 현재학습과 공통된다고 느끼는 정도 역시 일반화학학습적성과 관련이 있는 요인임을 알 수 있었다. 이에 본 연구에서는 전공별로 학습에 대한 가이드를 구체적으로 제시·홍보하는 방안과 다른 하나는 학생들의 수준을 고려한 단계별 학습 체계를 수립하는 방안 등 두 가지 방안을 제안하였다. Currently, most of the science and engineering students who enter the university are required to take general chemistry and general chemistry experimental subjects. However they have different learning bases about learning basic science subjects. Regarding college entrance examinations, the current system is used for selection, so they have different levels of basic knowledge. But, without considering this situation, all of the students in science and engineering are participating in the same basic science class, some learners are relatively easy to adapt to learning, while others experience extreme difficulties and suddenly give up. This is true. The purpose of this study is to develop a scale to measure the ability to learn general chemistry of freshmen in science and engineering at H University in the Seoul Metropolitan area and to analyze what kind of learning backgrounds are related to learners. The results show that gender and major are not related to general chemistry learning major, and it we found that there is a close relationship to the relationship between their major and chemistry, the level of the chemistry learning in the high school, and the selection of chemistry in college entrance examinations. In addition, it was found that the degree of feeling that pre-learning is beneficial to current learning and that it is common with current learning is also a factor related to general chemistry learning aptitude. Therefore, in this study, we propose two ways of presenting and promoting a guide for learning by majors, and establishing a step-by-step learning system considering the level of students.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국과학교육학회en_US
dc.subjectGeneral chemistry courseen_US
dc.subjectChemistry educationen_US
dc.subjectGeneral chemistry learning aptitudeen_US
dc.subjectScale developmenten_US
dc.subjectLearning backgrounden_US
dc.subject일반화학교과en_US
dc.subject화학교육 일반화학학습적성en_US
dc.subject척도 개발en_US
dc.subject학습배경en_US
dc.title대학의 이공계열 일반화학 학습자의 학습배경과 일반화학학습적성과의 관련성 분석 - H대학의 사례를 중심으로 -en_US
dc.title.alternativeAnalysis of the Relation between the Learning Background of a General Chemistry Learner and the General Chemical Learning Aptitude in the Field of Science and Engineering of a University: Based on the case of H Universityen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume39-
dc.relation.page35-44-
dc.relation.journal한국과학교육학회지-
dc.contributor.googleauthor한희창-
dc.contributor.googleauthor박경호-
dc.relation.code2019034296-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CHINESE STUDIES-
dc.identifier.pidlizi2002-
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > CHINESE STUDIES(중국학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE