467 0

공연예술축제의 정체성 형성과정 분석 :의정부음악극축제(UMTF)를 중심으로

Title
공연예술축제의 정체성 형성과정 분석 :의정부음악극축제(UMTF)를 중심으로
Other Titles
A Study on the Integration of Identity for Performing Arts Festival : Focusing on Uijeongbu Music Theatre Festivals(UMTF)
Author
이훈
Keywords
공연예술축제; 의정부음악극축제; 예술성; 축제성; 정체성; 동일시; Performing arts festival; Uijeongbu music festival(UMTF); artistic character; festivity; identity; identification
Issue Date
2019-05
Publisher
한양대학교 우리춤연구소
Citation
우리춤과 과학기술, v. 45 , Page. 47-74
Abstract
본 연구는 공연예술이 축제의 성격을 포괄하면서 어떻게 정체성을 형성해나가야 하는지를 분석하고자 하였다. 이를 위해 공연예술축제 관련 선행연구를 검토하여 공연예술축제의 개념과 특성을 살펴보았다. 또한 공연예술축제가 당면한 현상을 폭넓게 기술하기 위해 의정부음악극축제를 대상으로, 사례연구방법을 적용하여 연구문제를 분석하였다. 분석결과, 공연예술축제에서 예술성과 축제성은 상호보완적 관계를 지니며, 두 속성으로 이분화된 논의를 넘어서 공연예술축제와 관객 간 정체성 통합을 달성하는 것이 필요함을 확인하였다. 먼저, 의정부음악극축제는 관객에게 축제의 예술성, 축제성, 상징성을 전달함으로써 상호 간의 연결고리를 형성하였다. 이때 공연예술의 예술성은 유지하되, 예술이 지니고 있는 사회성과 전달성, 축제의 축제다움을 활용한 관객의 공감과 이해를 이끌어내었다. 이러한 과정 속에서 관객은 축제의 정체성을 동일시․내면화하고 역할 수행에 참여하였다. 최종적으로 분석결과를 종합하여 공연예술축제의 축제와 관객 간 정체성 통합과정을 모형화 하였다(TPIIPAF). 본 연구의 이론적 시사점은 정체성 이론을 축제에 적용하여, 공급자의 정체성 표출과 관객의 정체성 동일시 및 역할 수행 과정을 통합적으로 분석하였다는 것이다. 실무적 시사점으로는 공연예술축제가 관객의 축제 정체성 동일시 및 정체성 유지를 위한 역할 지지와 관련된 프로그램을 강화하는 과정이 필요하다는 것이다. 이를 바탕으로 공연예술축제는 참가자와의 정체성 통합을 강화하고 축제로서의 고유한 정체성을 확립해 나갈 수 있기를 기대한다. The purpose of this paper is to analyze the integration process of identity in performing arts festival. We explore the previous researches related to performing arts festival, and examined the concept of performing arts festival, the essential structure of arts, artistic character and festivity surrounding performing arts festivals. In order to understand the phenomenon faced by the performing arts festival widely, we analyzed the research problem by applying the case study method of the Uijeongbu music theatre festival(UMTF). The results showed that the Uijeongbu music festival provides the audience with artistic character, festivity, and symbolic festivals. The performing arts festival has formed a consensus with the audience by utilizing the sociality of the arts, festivals, and the festivities of the festivals while maintaining the artistry of the performing arts. In conclusion, the process of integrating the identity of performing arts festival with the audience was conceptualized (TPIIPAF). This study suggests implications for the relationship between the direction of the performing arts festival and the audience in the changing festival environment.
URI
https://www.earticle.net/Article/A357871https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/111794
ISSN
1738-9178
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE