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dc.contributor.authorChoi, Albert Young-
dc.date.accessioned2019-11-01T05:14:23Z-
dc.date.available2019-11-01T05:14:23Z-
dc.date.issued2005-11-
dc.identifier.citation기초조형학연구, v. 6, No. 4, Page. 271-279en_US
dc.identifier.issn1598-8635-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2544419-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/111748-
dc.description.abstract21세기는 지식정보화의 영향으로 교육의 패러다임도 변화되고 있다. 최근 대학의 디자인 교육에도 e-러닝과 블랜디드 러닝이 도입되어 교육의 다양성과 융통성 및 교육의 새로운 형태를 실현가능하게 하고 있다. e-러닝 과정 개발에 있어서 콘텐츠의 품질은 그 개발방법에 따라 달라 질 수 있다. 본 논문은 e-러닝 콘텐츠 개발 방법론을 고찰하고 디자인교육에 활용하기 위한 e-러닝 콘텐츠 개발방법론을 설계하였다. 이 개발 모형은 한국싸이버대학교의 2006년도 1학기 교양교과목으로 개설예정인 <디자인으로 문화읽기>의 콘텐츠 개발 방법론에 적용하였고 그 사례를 기술하였다. 디자인 교육을 위한 e-러닝은 이론 교육이나 실기 수업에 있어서 활용될 수 있는 장점이 많은 만큼 e-러닝 콘텐츠 제작방법론을 적극적으로 활용하여 교과목을 개발한다면 교육목표를 효과적으로 달성할 수 있는 콘텐츠를 개발할 수 있다. 또한 내용 전문가이고 강의자이기도 한 교수는 콘텐츠의 구성과 교수설계에 있어서 핵심적인 역할을 제공해야만 한다. e-러닝을 통한 학습효과의 극대화는 외관상 화려하고 역동적인 콘텐츠 설계보다는 디자인 학습내용의 본질적 성격에 부합되는 최적의 디자인 학습전략이 연계되어 학습자의 디자인학습 활동을 유인하는 내재적 논리구조가 얼마나 정교하게 설계되어 있느냐에 달려있기 때문이다. 즉, 학습내용의 논리적 구조화와 학습활동의 역동성을 어떻게 잘 읽어내고 있는가의 측면에서 내면적이고 영속적인 디자인 학습 효과를 재고시킬 수 있는 질 높은 콘텐츠를 개발할 수 있다. The education paradigm is changing because of knowledge information. E-learning and Blended learning is adopted for design education in universities nowadays and it makes possible to realize diversity, adoptability and new form of education. Because e-learning process development has to be based on multi-media mediums, it has more complex system than offline classes which are face to face education system. Main focus of this study is considered on the contents production methodology of a "Reading culture through design" class which is going to be open as first semester's cultural subject for 2006 in Korea Cyber University. It is considered and referenced from the theory of e-learning contents development model and this is developed based on these five stages: analysis, design, development, operation and valuation. E-learning for design education has many positive points to be used for theoretical education or practical classes and if we develop classes through constructive way of an e-learning contents production methodology, it is possible to make contents to get the educational goals effectively. And also a professor, in this case he or she is an expert and a lecturer at the same time, has to offer a key role for contents construction and instructional design. Maximum learning effects through e-learning are depend on the relations between the best study strategies with good matching of essential characteristics of study contents and detailed design of internal logic systems which are more attractive for students'study activities. It cannot be realized only with external beauty and dynamic contents design. Therefore, developing high quality contents for stimulating internal and continuous study effects is possible through good understanding of the aspects of logical constructions and dynamic of study contents.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국기초조형학회en_US
dc.subject디자인 교육en_US
dc.subjecte-러닝en_US
dc.subject콘텐츠개발방법론en_US
dc.subjectdesign educationen_US
dc.subjecte-Learning design educationen_US
dc.subjectcontents production methodologyen_US
dc.title디자인 교육용 e-러닝 콘텐츠 개발 방법론en_US
dc.title.alternativeE-Learning content sproduction methodology for design educationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.journal기초조형학연구-
dc.contributor.googleauthor유명환-
dc.contributor.googleauthor최인영-
dc.relation.code2012211433-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN-
dc.identifier.pidaychoi-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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