540 0

부모의 완벽주의적 자기제시와 의사소통에 따른 대학생의 완벽주의적 자기제시와 수치심의 차이

Title
부모의 완벽주의적 자기제시와 의사소통에 따른 대학생의 완벽주의적 자기제시와 수치심의 차이
Other Titles
The Differences in Perfectionistic Self-Presentation and Shame in University Students by Parents' Perfectionistic Self-Presentation and Communication
Author
하정희
Keywords
대학생; 부모; 완벽주의적 자기제시; 역기능적 의사소통; 수치심; university student; parents; perfectionistic self-presentation; dysfunctional communication; shame
Issue Date
2019-05
Publisher
한국청소년학회
Citation
청소년학연구, v. 26, NO 5, Page. 333-360
Abstract
본 연구는 대학생을 대상으로 하여 부모의 완벽주의적 자기제시와 부모와 자녀 간 역기능적 의사소통 유형에 따라 어떠한 군집이 형성되는지 알아보고, 이 군집들 간에 자녀의 완벽주의적 자기제시와 수치심의 차이가 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울과 경기 및 경상도에 위치한 대학교에 재학 중인 323명의 대학생에게 설문조사를 실시하였고 7부를 제외한 총 316부의 자료를 분석하였다. 통계분석방법으로 군집분석을 실시하였다. 연구 결과, 부모의 완벽주의적 자기제시와 부모와 자녀 간 역기능적 의사소통 유형의 특성별로 3개의 군집이 나타났으며, 각 집단별로 자녀의 완벽주의적 자기제시와 수치심에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 완벽주의적 자기제시라는 특성의 복합적이고 상호작용적인 측면에 초점을 두고 이와 공존하는 변인에 대한 탐색을 시도하였으며, 부모의 성격과 양육특성이 자녀의 성격적 측면과 어떠한 상관관계가 있는지 밝힘으로써 자녀가 자신의 완벽주의적 성향을 객관적으로 인식할 수 있도록 돕는다는 데 의의가 있다. 본 연구에서 나타난 집단별 특성에 대한 정보를 토대로 구체적인 상담 개입 및 목표를 모색하는 데에 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대한다. The purpose of this study is understanding how university students’ perfectionistic self-presentation and shame differ based on group clustering by parents’ perfectionistic self-presentation and dysfunctional communication patterns. Questionnaire surveys targeting 323 university students attending a university in Seoul, or Gyeonggi Province, or Daegu were conducted to collect data and a total of 316 surveys, excluding 7 surveys, were analyzed. For statistical analysis of the data, clustering analysis was conducted. The following are the main results of this study. Three groups appeared according to parents’ perfectionistic self-presentation and respective characteristics of dysfunctional communication patterns. Also, there were significant differences in children’s perfectionistic self-presentation and shame of respective groups. This study attempted exploration of coexisting variables after focusing on the complex and interactive aspect of perfectionistic self-presentation and it is beneficial in objectively understanding children’s perfectionistic tendencies since it identified the effects of parents’ character and nurturing characteristics on individuals. Also, this study can become the basic data for setting intervention and goals in counseling based on the information regarding characteristics of respective groups.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08734075&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/111080
ISSN
1229-6988
DOI
10.21509/KJYS.2019.05.26.5.333
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE