3 0

가격 및 제품배합에 의한 원가추정모형 개발과 타당성에 관한 연구

Title
가격 및 제품배합에 의한 원가추정모형 개발과 타당성에 관한 연구
Author
이성욱
Issue Date
2005-06
Publisher
한국회계학회
Citation
회계저널, v. 14, Page. 33~50
Abstract
오늘날 기업들은 글로벌 경쟁에서 생존하기 위한 전략수립이 그 어느 때보다도 중요하게 떠오르고 있다. 이러한 경쟁상황에서 기업의 최고경영자는 경영목표 및 사업전략을 수립할 때 경쟁사의 원가수준을 파악하고자 끊임없이 노력한다. 그러나 일반적으로 기업이 제공하는 원가정보는 재무제표에서 발표하는 수준에 불과하여 실제로는 큰 도움이 되지 않는다. 따라서 경쟁자에 대한 제품의 원가수준을 추정하는 합리적이고 효율적인 모형의 개발이 필요하다. 본 연구는 제조원가명세서, 손익계산서, 제품배합 정보, 시장가격 정보 등을 활용하여 제품별 원가추정모형을 개발하고 그 모형의 타당성을 검증함으로써 기업의 경쟁전략수립과 경쟁력 제고에 기여하고자 하였다. 이를 위하여 국내 대표기업(A) 및 여타기업(B, C)의 자료를 시계열적으로 수집한 후 가격과 제품배합을 이용한 원가추정모형을 개발하고, 이 모형을 통하여 추정한 원가와 실제원가를 비교함으로써 모형의 타당성을 검증하였다. 분석결과를 보면, 첫째, 추정원가와 실제원가 간의 차이, 즉 오차율은 5% 이하로 나타났으며, 제품별 마진율이 일정한 경우 오차율이 1%대로 감소하였다. 둘째, 원가추정 모형에 대한 타당성을 통계적으로 검증하기 위하여 대응표본 t-검증을 기업별로 실시하였다. 그 결과, A, B, C기업 모두 원가추정 모형에 의하여 추정된 각 제품별 단위당 원가와 실제원가가 10% 유의수준에서 두 원가 간 차이가 거의 없는 것으로 나타나 원가추정 모형의 타당성을 입증하였다. 따라서 기업들은 본 연구에서 제시한 원가추정모형을 활용함으로써 경쟁 회사에 대한 합리적인 원가 추정이 가능하므로 국내외 시장에서의 경쟁력 제고를 꾀할 수 있을 것으로 본다. Today, management strategy plays a crucial role in surviving the global competition. Under this environment, CEO of a company effort to obtain the cost information of competitors when setting up a management goal or strategy. However, the cost information obtained from the competitors is generally an aggregated amount and thus it is almost impossible to verify the cost of the individual product. As such, it is necessary to develop a practical and efficient model that can estimate the product cost of the competitors. The purpose of this paper is to provide competitive business strategy by developing a cost estimation model for individual products and by testing its validity using the information such as statement of the cost of goods manufactured, income statement, product mix, and market price. For this analysis, time-series information from a domestic leading company and other companies were collected as a sample. The cost estimation model was developed by utilizing the cost and product mix. Then by comparing estimated cost to actual cost using this model, the validity of the model was evidenced. Following results were obtained through this study. First, the difference between estimated cost and actual cost turned out to have 5% or less of error rate against the actual cost and the error rate fell to 1% when the rate of product margin had a similar level. Second, paired sample t-test was done on each company in order to statistically analyze the validity of the cost estimation model. The validity was evidenced as a result, since the difference between the estimated cost and the actual cost per product unit of all sample companies stayed at similar 10%. Thus, manufacturing firms can estimate the cost of the competitors by using this model and enhance their overall competitiveness by utilizing the information in their strategic decision making and pricing decision.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010017321050http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/110872
ISSN
1229-327X
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE