51 0

청소년과 성인집단의 휴대전화 이용 특성 비교

Title
청소년과 성인집단의 휴대전화 이용 특성 비교
Other Titles
An Examination and Comparison of Mobile Phone Uses by Adolescents and Adu
Author
김정기
Keywords
휴대전화; 이용과 충족 분석틀; 세대간 이용 특성 비교; 이용동기; 콘텐츠 이용 행태; 이용결과; mobile; uses and gratifications research framework; mobile uses and gratifications; motives; using patterns of contents; outcomes
Issue Date
2005-06
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 49, No. 3, Page. 262 - 290
Abstract
이 연구는 휴대전화 이용동기와 이용행태에 대한 기존 연구들의 성과를 검토하고, 이용과 충족 관점을 활용하는 다변인적 상호상관을 통한 휴대전화 현상 분석들을 제안하고(이용자의 사회적 심리적 요인→휴대전화 이용동기→휴대전화 콘텐츠 이용→콘텐츠와의 상호작용→이용의 결과), 10대 청소년과 40세 이상 성인을 대상으로 세대간 차이에 따른이용 특성과 차별성에 대하여 조사하였다. 인자분석은 청소년 이용자 집단이 성인 이용자 집단에 비해 구체적이고 다양한 휴대전화 이용동기 구조를 가지고 있음을 보여주었다. 정준상관분석은 휴대전화 이용이 특정 요인에 의한 단순 과정이 아니고 이용동기, 이용태도, 이용행위, 충족을 대변하는 다양한 요인들이 복합적으로 상관하여 형성하는 것임을 밝혔다. 청소년 이용자는 성인 이용자에 비해 보다 다양한 이용동기와 콘텐츠를 이용하며, 휴대전화에 대해 보다 적극적인 태도를 가지고 있었다. 휴대전화 커뮤니케이션 현상 조사에 활용 할 수 있는 이용과 충족 분석틀의 의의와 휴대전화의 매체적 특성, 이용자의 심리적 특성, 콘텐츠 등 서비스 이용행태, 이용결과가 휴대전화의 지속적인 이용에 미치는 영향 등 후속연구 과제를 제안했다. This study was designed to investigate the mobile phone uses and gratifications experience of adolescents and adults based on a model of the uses and gratifications research paradigm. The examination proceeded from two research questions. First, what are the characteristics of motive structure of the adolescents and adults subscriber? Second, what are the characteristics of the interrelated multivariate relationships among psychological variables, contents use, and satisfaction with the use. Three hundred and nine questionnaires provided usable data. Adolescents sample was 142 persons and age was less than 20 years old(M=l7) with 44.4% male(N=63) and 55.6% female(N=79). Adults sample was 167 persons and age was ranged from 40 years to 60(M=47.7) with 51.5% male(N=86) and 48.5% female(N=81). Factor analysis was employed to examine the first research question. Canonical correlations analysis was conducted to investigate the second research question. The results revealed that adolescents users were more conscious of motives, attitude, and contents use compared to those of adults users. In general, the results represented that the uses and gratifications of mobile phone is not an outcome of simple relationships but an outcome growing out of interrelated multivariate relationships of multiple variables.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE00956621&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/110862
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE