308 0

지각된 브랜드 품질과 CSR 계획이 브랜드 선호도에 미치는 영향에 관한 연구–전자제품 회사를 중심으로

Title
지각된 브랜드 품질과 CSR 계획이 브랜드 선호도에 미치는 영향에 관한 연구–전자제품 회사를 중심으로
Other Titles
A Study on the Influence of Perceived Brand Quality and CSR Initiatives upon Brand Preference - Focus on Electronic Company
Author
임형록
Keywords
지각된 브랜드 품질; CSR 계획; 브랜드 선호도; 소비자 특성; 전자제품회사; Perceived Brand Quality; CSR Initiatives; Brand Preference; Consumer Characteristics; Electronic company
Issue Date
2019-04
Publisher
사단법인 인문사회과학기술융합학회
Citation
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, v. 9, NO 4, Page. 755-764
Abstract
소비자가 인식하는 브랜드 선호도나 기업, 브랜드 혹은 상품에 대한 긍정적 태도는 구매와 이용 나아가서 재구매와 같은 실제 소비로 이어지거나 브랜드에 대한 충성심을 형성하게 된다. 또한, 소비자가 인식한 기업의 CSR 제품의 품질 등은 해당 브랜드에 대한 선호도에 긍정적 영향을 미친다. 이러한 관점에서 제품이나 서비스의 품질이 상대적으로 브랜드 선호도에 직접적인 영향을 미치고 있는 전자제품 회사 중 사전 조사를 통해 선택된 브랜드인 삼성전자를 브랜드로 선정하여 지각된 브랜드 품질이 브랜드 선호도에 미치는 영향과 CSR 계획이 브랜드 선호도에 미치는 영향 그리고 소비자 특성에 대한 요인이 통제적 영향을 미치는지를 분석하였다. 그 결과, 지각된 브랜드 품질과 CSR 계획 중 동기가 브랜드 선호도에 정의 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 개인적 특성의 통제적 영향에서는 본 연구의 결과로 유의미한 영향을 나타내지 않았다. 이러한 결과를 바탕으로 브랜드 선호도 관리에 있어서 효율적인 전략 수립의 기초적 근간을 제공하였다. Consumer perceptions of brand preference or positive attitudes toward a company, brand, or product lead to actual consumption such as purchase and use and repurchase, or to loyalty to the brand. In addition, the quality of products of CSR companies recognized by consumers has a positive effect on the preference of the brand. From this point of view, we selected Samsung Electronics, a brand selected through a preliminary survey among electronic products companies whose product or service quality has a direct influence on brand preference. We analyzed the effect of perceived brand quality on brand preference, the effect of CSR plan on brand preference, and the effect of factors on consumer characteristics. As a result, Perceived brand quality and motivation among CSR plan had a positive effect on brand preference. The control effect of personal characteristics did not have a significant effect on the results of this study. Based on these results, we confirmed that the impact of the CSR plan in specific contexts in the same context as the existing studies can be changed according to the detailed plan, and the basic foundation of effective strategy for brand preference management Respectively.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027132114https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/110477
ISSN
2383-5281
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE