10 0

짧은 요리 동영상 시청자의 태도와 행동의도에 영향을 미치는 요인

Title
짧은 요리 동영상 시청자의 태도와 행동의도에 영향을 미치는 요인
Other Titles
The Factors Affecting the Attitude and Behavioral Intentionof Short Food Video Viewers-Focused on Ms Yeah and Li Ziqi
Author
김홍군
Alternative Author(s)
JIN HONGJUN
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study investigates the influence of attitude and behavioral factors on the rapidly growing short cooking videos owing to the fast development of Internet speed and the popularity of smart phones by applying the elaboration likelihood model. There are a lot of research on the phenomena of short videos, motivation, and specific applications. However, watching short videos uses multiple channels and a variety of applications, not just one channel. However, little research has relatively been conducted to examine short cooking videos. Therefore, it is necessary to study the short cooking videos themselves, which is the realistic value of this research. Existing definitions of the short videos are varied and confusing. Discussions are mainly about issues on the running time of the videos. This study redefines the short video and short cooking video. The SPSS 21 was used to analyze the demographic characteristics of the survey subjects. Factor analysis revealed a total of 9 factors. By extracting the factors of satisfaction of the central and peripheral - 106 - paths for short cooking videos, the research found various paths affecting the viewing of short cooking videos. Major research findings are as follows. First, the development of short videos has attracted attention not only in China but also in all of the world. Therefore, it has a research value that emphasizes the realistic value of short cooking videos. Second, we investigated the originality and stimulation which are the sub-factors of the central path for watching short videos in the research model. Moreover, the relationship between satisfaction and credibility was proved. The research confirmed that originality and stimulation affect satisfaction. It also found that originality affects credibility. Peripheral information, a sub-factor of the peripheral path for short video viewing, was further studied and the relationship between satisfaction and originality was demonstrated. It showed that peripheral information affects satisfaction. It also has an impact on credibility. It is rare to study the relationship between satisfaction and credibility in the elaboration likelihood model. Satisfaction and pleasure affect credibility. Satisfaction and topicality influence credibility. Third, studies on short videos have mainly focused on short video applications. Therefore, it is meaningful that this research has been carried out on the practical effects of short cooking videos. Through the survey, this study investigated the effect of information quality, originality, stimulation, public relations, fame and peripheral information on attitudes and behavioral intention through credibility and satisfaction. Thus it was confirmed that the central and peripheral paths interacted with each other. The results could help further research in the short cooking videos.
이 연구는 인터넷 속도의 빠른 향상과 스마트폰의 보편화에 따라 최근 빠르게 성장하고 있는 짧은 요리 동영상에 대해 정교화 가능성 모델을 응용하여 태도와 행동의도에 대한 요인이 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 짧은 동영상의 현상에 대한 연구, 동기 및 특정 애플리케이션에 관한 연구는 많이 이루어져 왔다. 그러나 짧은 동영상을 시청할 때 실제 다채널 및 다양한 애플리케이션을 사용하고 있으며, 한 가지의 채널에만 국한되지 않는다. 그뿐만 아니라 현재 짧은 요리 동영상에 관한 연구는 상대적으로 부족한 실정이다. 이에 따라 기존의 연구를 넘어, 짧은 요리 동영상 자체에 대한 연구가 필요하다. 짧은 동영상에 대한 정의는 다양하다. 주로 동영상 길이에 대한 논란이다. 그러므로 이 연구에서는 짧은 동영상 및 짧은 요리 동영상의 정의를 다시 내리고자 하였다. 인터넷 설문 조사를 실시하여 조사대상의 인구통계학적 특성을 알기 위해 SPSS 통계분석 21을 사용하였다. 요인분석을 통해 총 9가지의 요인을 도출하였으며, 짧은 요리 동영상에 대한 중심경로와 주변경로 만족도 요인을 도출해냄으로써 짧은 요리 동영상 시청에 영향을 미치는 경로가 다양하다는 것을 확인할 수 있었다. 이 연구의 가치를 보면 첫째, 짧은 동영상의 발전은 중국에서뿐만 아니라 세계적으로 주목을 받고 있다. 이에 짧은 요리 동영상의 연구는 현실적인 연구 가치를 지닌다. 둘째, 연구모델에서 짧은 동영상 시청에 대한 중심경로의 하위 요인인 독창성, 자극성을 추가하여 연구하였고, 또한, 만족도와 신뢰도의 관계를 입증하였다. 독창성과 자극성은 만족도에 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 뿐만 아니라 독창성은 신뢰도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 짧은 동영상 시청에 대한 주변경로의 하위요인인 주변정보를 추가로 연구하였으며, 만족도와 신뢰도의 관계를 입증하였다. 주변정보는 만족도에 영향을 미치고 주변정보는 신뢰도에 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 정교화 가능성 모델에서 만족도와 신뢰도의 관계를 연구하는 것은 부족한 실정이다. 본 연구에서는 기존 연구가 부족한 이러한 만족도와 신뢰도 관계에 대한 연구를 진행하였다. 그 결과, 만족도-유희성은 신뢰도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 또한, 만족도-화제성은 신뢰도에 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 셋째, 그동안 짧은 동영상에 대한 연구는 주로 특정한 짧은 동영상 애플리케이션에 대한 연구에 대한 초점이 맞춰져 있었다. 본 연구에서는 이와는 차별되게 전반적인 짧은 요리 동영상에 대한 연구를 진행하였으며 따라서 짧은 요리 동영상의 실질적인 효과에 대해 중점을 두었다는데 그 의의가 있다. 본 연구는 설문조사를 통해 정보의 품질, 독창성, 자극성, 홍보활동, 유명도, 주변정보가 신뢰도와 만족도에 걸쳐 태도와 행동의도에 서로 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았고, 이로써 실제로 중심경로와 주변경로가 서로 작용하는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 앞으로 짧은 요리 동영상 연구에 조금이나마 도움을 줄 수 있을 것이다.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000109655http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109822
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE