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서울시 자전거 교통사고와 사고 심각도에 영향을 미치는 근린환경 요인에 관한 연구

Title
서울시 자전거 교통사고와 사고 심각도에 영향을 미치는 근린환경 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Neighborhood Environmental Factors Affecting Bicycle Accidents and Accidential Severity in Seoul, Korea
Author
황선근
Alternative Author(s)
Hwang, Seon Geun
Advisor(s)
이수기
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
자전거를 이용한 교통수단은 현재 도시가 가지고 있는 교통체증과 대기오염과 같은 문제를 해결할 수 있으며 국가 비전인 저탄소 녹색성장에 적합한 방안이라고 볼 수 있다. 이에 각 지자체는 자전거의 인프라를 확충하고 공공자전거를 활성화하기 위한 여러 정책을 내놓고 있다. 하지만, 이러한 자전거 인프라의 확장에도 불구하고 기존 자전거 도로와의 연결성 및 자동차와의 분리에 있어 한계점이 있는 것으로 나타나고 있다. 또한, 대부분의 자전거 이용자가 안전장비를 제대로 착용하지 않고 주행하기 때문에 자동차와 자전거 간의 사고가 발생하는 경우 큰 부상으로 이어질 수 있다. 기존의 선행연구에 따르면, 자전거 운전자의 연령, 주요 교차로와 토지이용이 자전거 교통사고에 영향을 미친다고 밝히고 있으며 사고 심각도의 경우 화물차나 승합차와 자전거 교통사고가 발생하는 경우 사고 심각도가 높은 것으로 확인되었다. 하지만, 대부분의 선행연구는 데이터 구축의 한계로 인해 적은 수의 자전거사고 만을 분석하였으며 공간 단위 분석이 진행될 시 발생하는 공간적 자기 상관성을 제어하지 못했다. 이와 같은 배경에 따라 본 연구의 목적은 다음과 같다. 서울시에서 발생한 자전거 교통사고가 발생하는 요인을 확인하고 더 나아가 사고 발생 시 사고 심각도에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 한다. 또한, 분석을 통해 확인한 도시 근린환경 요인을 바탕으로 더 안전한 자전거 주행환경 조성을 위한 정책적 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구는 다음과 같은 과정을 통해 진행하였다. 선행연구 고찰을 통한 자전거 교통사고에 미치는 도시 근린환경 요인을 파악하였으며 이를 바탕으로 실증분석에 활용할 변수를 선정하였다. 분석에 활용할 도시 근린요인 변수는 ArcGIS Pro를 활용하여 구축하였으며 데이터 편집과 최종분석에서 공간적 자기 상관성을 제어하기 위하여 R 3.3.2와 STATA 13.1을 활용하여 서울시 자전거 교통사고에 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. 분석 결과, 토지이용혼합도(Land Use Mix), 차량의 속력, 하천 변, 그리고 자전거 인프라가 자전거 교통사고에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 우선, 토지이용 혼합도가 높은 지역에서 교통사고가 발생하고 있으며 추가적으로 차량의 속도와 밀접한 과속방지턱이 적은 지역에서도 사고가 발생하는 것으로 확인되었다. 이를 통해 자동차, 보행자와 자전거가 많이 집중되는 지역에서는 차량의 속도를 줄이고 보행자와 자전거 그리고 차량을 분리할 필요가 있다. 또한, 자전거 운전자들이 안전하게 하천 변을 진출입하기 위해서 안전한 시설을 추가적으로 설치해 주고 자전거 인프라와 연결될 수 있도록 고려할 필요가 있다. 마지막으로 자전거 교통을 장려하기 위해서는 자전거 인프라는 중요하게 고려해야 할 요인이며, 기존에 설치되어있는 자전거 인프라와 유기적으로 연결되고 주변의 차량의 통행량과 보행량을 고려하여 계획을 세울 필요가 있다.
Bicycle transportation can solve problems such as traffic congestion and air pollution that the city has now, and it can be considered as a suitable method for low carbon green growth which is a national vision. As a result, each municipality has introduced several policies to expand the infrastructure of the bicycle and activate the public bicycle. However, despite the expansion of such a bicycle infrastructure, it has been pointed out that there are limitations in connection with existing bicycle roads and separation from automobiles. In addition, since most bicycle users do not wear safety equipment properly, it can lead to a serious injury when an accident occurs between a car and a bicycle, so it is necessary to grasp the microscopic influences on a bicycle traffic accident. The purpose of this study is as follows. The purpose of this study is to identify the factors that cause bicycle traffic accidents in Seoul and to investigate the factors affecting the accident severity in case of accidents. In addition, we suggest the policy implications for the safer bicycle driving environment based on the urban neighborhood environment factors confirmed through analysis. This study was carried out through the following process. I analyzed the environmental factors affecting bicycle traffic accidents through the study of previous studies and selected variables to be used for empirical analysis. Urban neighborhood factor used for analysis was constructed using ArcGIS Pro. In order to control spatial autocorrelation in data editing and final analysis, we analyzed the factors affecting bicycle traffic accidents in Seoul using R 3.3.2 and STATA 13.1. The results have shown that land use mix, vehicle speed, river side, and bicycle infrastructure affect bicycle traffic accidents. Traffic accidents are occurring in areas with high land use mixes. In addition, it has been confirmed that accidents occur even in areas where there are few speeding bumps closely related to vehicle speed. In this way, it is necessary to reduce the speed of the vehicle and separate pedestrians, bicycles and vehicles in areas where cars, pedestrians and bicycles are concentrated. Finally, in order to encourage bicycle traffic, it is necessary to make a plan considering the amount of traffic and the amount of walking around the bicycle infrastructure connected with the existing ones.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000110454http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109783
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