517 0

이경은 작곡 <천년만세 주제에 의한 가야금합주 - Pluck, Pressure, Phrasing> 분석연구

Title
이경은 작곡 <천년만세 주제에 의한 가야금합주 - Pluck, Pressure, Phrasing> 분석연구
Other Titles
A study on Composed by Lee Gyung Eun – Focused on Pluck, Pressure, Phrasing Techniques
Author
정기원
Alternative Author(s)
Jung kiwon
Advisor(s)
김영운
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문초록 본 논문은 2018년 10월 21일 국립국악원 풍류사랑방에서 개최된 제16회 한양가야금연주단 정기연주회에서 초연된 이경은 작곡 <천년만세 주제에 의한 가야금합주 - Pluck, Pressure, Phrasing>의 음악적 특징을 살펴본 글이다. 이를 위하여 먼저 작곡가의 간단한 약력 및 작품배경과 개요를 알아보았으며, 그 다음으로 악곡의 구조를 파악하고 선율 진행 및 음악적 요소 분석을 통하여 작품에 내재되어 있는 음악적 특징을 밝혔다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, <천년만세 주제에 의한 가야금합주 - Pluck, Pressure, Phrasing>은 전체 188마디로 A~D까지 4단락으로 구성된 형식의 악곡이다. 이 곡은 6/4박자와 4/4박자의 두 가지 박자를 사용하고 있으며, 모든 단락의 빠르기는 ♩=130으로 동일하다. 둘째, <천년만세 주제에 의한 가야금합주 - Pluck, Pressure, Phrasing>의 선율 구성은 법금이 천년만세 주제선율을 연주하며, 18현 가야금은 지속저음을, 25현 가야금은 주요음을 강조하는 음형의 변화와 트레몰로 · 글리산도 등의 주법으로 주제선율을 수식하는 등 세 대의 악기들이 선율을 주고받는 형태로 이루어져 있다. 셋째, 각 단락별 선율과 악상, 주법 등 음악적 특징을 살펴보면 다음과 같다. 제A단락은 이 곡의 도입부라고 할 수 있다. 25현의 solo로 도입부분이 시작하며 25현 가야금 1파트, 25현 가야금 2파트, 18현 가야금 1파트, 18현 가야금 2파트, 법금의 순서대로 연주한다. 악상은 p, mp, mf, f, cresc., > 등의 다양한 셈여림 변화를 통해 서로 대화하듯 주고받는다. 제B단락은 계면가락도드리의 주제선율을 바탕으로 선율들이 구성된다. 6/4박자로 법금은 계면가락도드리의 원가락을 연주하지만 양청도드리로 넘어가기 위해 마지막 林 음의 퇴성 없이 계면가락도드리의 마지막 부분과 동일하게 연주되었다. 악상은 p, mp, mf, f, decresc., cresc. 등이 사용된다. 제C단락은 양청도드리 선율을 모티브로 한 주제선율이 진행되는 단락이다. 법금은 양청도드리와 같은 선율이며 양청도드리의 속도가 느려지기 이전인 제6장까지의 선율로 진행된다. 박자는 4/4박자이며 mp, mf, decresc., cresc. 등의 악상이 사용된다. 주법은 글리산도를 사용하여 연주하며 다양한 악상이 쓰였다. 제D단락은 양청도드리의 제7장과 우조가락도드리의 선율이 연주된다. 우조가락도드리는 제6장 이전의 반각을 제외한 부분과 제7장의 제일 마지막 각만 연주한다. 박자는 6/4박자이며, 악상은 p, mp, mf, f, decresc., cresc. 등이 사용되고, 악센트의 사용으로 강박과 약박의 구분을 확실하게 표현하였다. 이와 같이 <천년만세 주제에 의한 가야금합주 - Pluck, Pressure, Phrasing>은 기존 천년만세 선율을 바탕으로 법금, 25현 가야금, 18현 가야금이 지닌 본연의 특징을 그대로 간직하면서 선율과 주법, 악상을 통해 조화로움을 표현한 작품이다.; ABSTRACT A study on Composed by Lee Gyung Eun – Focused on Pluck, Pressure, Phrasing Techniques Jung kiwon Dept, of Korea Traditional Music Graduat School of Hanyang University This research is about composed by Lee Gyeongeun. This piece was premiered in October 21st, 2018 in ‘16th Hanyang Gayageum Ensemble’ which took place in Poongnyoosarangbang, the National Gugak Center. After a brief introduction to the composer’s profile and the structure of the piece, there will be an analysis of this piece and details of its musical hallmarks within. This research has its purpose on helping artists perform in real life. The results of this research are as follows. First, consists of 188 measures, 4 paragraphs from A to B. The beat is made up of 6/4 and 4/4 and every paragraph has a metronome sign to show the speed. Second, the gayageum melody of Cheonnyeonmanse is carried on by three gayageum as a subject melody. Third, the musical characteristics such as melody, musical images, styles of techniques in each paragraphs are as follows. Paragraph A is the introduction to this piece. The 25-string gayageum’s solo starts the intro and the 25-stirng part 1, 25-string part 2, 18-string part 1,18-string part 2, beopgeum part plays in order. Musical images are as if they are talking to one another, using changes such as p, mp, mf, f, cresc., >. Paragraph B consists of melodies based on Gyemyongarakdodeuri’s main melody. Beopgeum plays Gyemyeongarakdodeuri the original ways, but does not lower the end of the 林 note in order to continue on to Yangcheongdodeuri. Music notations such as p, mp, mf, f, decresc., cresc are used. Paragraph C is continued by a main melody from Yangcheongdodeuri motif. Bepguem plays the same melody as Yangcheongdodeuri, right before movement 6, the ritardando. The beat is 4/4, and uses musical articuations such as mp, mf, decresc, cresc and glissando. Paragraph D play off on Yangcheongdodeuri movement 7 and Wujogarakdodeuri. Wujogarakdodeuri is only about moven 6, the half a measure before it, and the last measure of movement 7. The beat is 6/4, musical articuations such as mp, mf, f decresc, cresc are used and the difference between accents are clear. As such, is a piece that expresses harmony of beopgeum, 25-string, 18-string gayageum’s natural characteristics based on the melody of Cheonnyeonmanse through melody, musical styles and images.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109709http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436282
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE