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중국인 관광객의 해외 관광지 선택속성과 만족도 비교분석

Title
중국인 관광객의 해외 관광지 선택속성과 만족도 비교분석
Other Titles
A Comparative Analysis on the Choice and Satisfaction of Chinese Tourists : Study on Korean and Japanese Tourist Sites
Author
장치밍
Alternative Author(s)
ZHANG QIMING
Advisor(s)
이훈
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한·중·일 3국은 아시아 경제 발전에서 중요한 역할을 하고 있다. 이 삼국 간은 지리적 위치에서 가까운 이웃이며, 문화적으로도 비슷한 문화 배경을 가지고 있으며 장기적인 역사적 교류의 경험을 가지고 있다. 특히, 상호 간 외교 관계를 맺은 후, 한·일은 중국의 중요한 경제 파트너가 되었다. 그러나 한국 및 일본 관광에 대해 실망감을 감추지 못한 중국관광객들이 적지 않은 편이다. 흔히 지적되는 문제로는 언어장애, 여행상품 가격 덤핑의 부작용, 입맛에 맞지 않는 식음료, 불만족스러운 숙박시설, 한자안내체계의 미비 등 관광수용 편에서 총체적으로 문제가 많은 것으로 나타났다. 그 외에 요즘 한국으로 여행하는 중국관광객의 증가율이 낮아지기 시작하나 일본으로 여행가는 중국관광객의 증가율이 점점 높아지고 있으며, 원 계획으로는 한국으로 여행하려고 하였으나 가기 전에 계획을 바꾸어 다른 나라로 여행하는 현상도 보편이었다. 이에 대한 개선방안과 많은 노력이 필요한 관계기관들이 이루어지고 있지만, 아직도 해결해야 할 과제가 산재되어 있다. 본 연구는 중국인의 관광행태를 파악하기 위하여 주요 관광목적지인 한국과 일본을 선택하는데 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 이로 중국 관광객의 한·일 관광지 간의 선택속성 및 만족도에 차이가 있는지를 비교하여 한국 관광산업의 발전에 있어 시사점을 도출함에 최종적 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이론적 배경 및 선행연구들을 바탕으로 설문지를 작성하였다. 조사기간은 2019년 4월25일부터 5월16일까지 3주 동안에 총 415부 설문지를 배포하였고, 배포한 설문지 중 유효하지 못한 설문 15부를 제외시키고 유효한 설문지(한국 총 200부, 일본 총 200부)를 통계적 프로그램 SPSS 24.0을 사용하여 빈도분석, 타당성 및 신뢰성분석, T검정과 분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 분석결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 중국인 관광객의 인구통계학적인 특성에 따라 한·일 관광지선택속성요인의 중요도에서는 유의한 차이가 있었다. 미혼자, 대졸이상, 사무/관리직, 월수입이 중상층층이 한·일 관광지 선택속성의 관광지와 식음료 및 쇼핑, 관광프로그램을 상대적으로 더욱 중요하게 생각하였다. 그리고 남성, 20대 및 20대 이하, 강서지역 거주자가 관광지, 식음료 및 쇼핑, 관광프로그램을 더욱 중요하게 생각하고, 반면, 여성, 30대 및 30대 이상, 광동지역 거주자가 관광지, 식음료 및 쇼핑, 관광프로그램을 더욱 중요하게 생각하고 있었다. 둘째, 중국 관광객의 한국 관광지선택속성과 일본 관광지선택속성 간의 차이 검정에서는 관광지, 식음료 및 쇼핑, 관광프로그램요인 간에 선명적인 유의한 차이가 나타났고, 한·일 관광지선택속성 항목의 세부적인 검정결과로부터 일본은 한국보다 높은 항이 많으므로 이러한 차이로부터 그 부분의 간극을 줄이기 위한 정책수립이 필요하다. 셋째, 한·일 관광지 만족도 간의 차이 검정에서는 한국에 비해 일본에 대한 만족도 수준이 약간 높았음을 나타났다. 이는 전체적인 선택속성에 인해 중국 관광객들이 느끼게 된 전반적 만족으로서 관광지선택속성의 구체화적인 노력 대책이 필요하다.; The third China japan asia plays an important role in the development of the economy. The three kingdoms period is the geographical location to the next, cultural and similar cultural background, have a long-term history of exchanges of experience. however, south korea and japan on the tour decided not to cover the chinese tourists a lot of convenience. A common problem is that the language barrier, the appetite is not satisfied with the beverage, the accommodation, the characters of the system, etc., In the chinese tourists travel to south korea began to increase rate is low, a chinese tourists to travel to japan to increase rate is more and more high. want to, plan to is to travel to south korea, but before the plan for travel to other countries, this phenomenon is universal. This research is to understand the behavior of the chinese tourism a major tourist destination for the people in south korea and japan, but no difference was observed. as a chinese tourists, a tour of the property and the satisfaction degree of the difference is compared with the development of the tourism industry in the current points to make in the final goal. To achieve these goals, the theoretical background and the research on the theory of the form. The investigation period of april 25 2019 years from the beginning of may 16th to the 415 3 weeks from the questionnaire was distributed, the distribution of the questionnaire in a survey of 15 is not valid or effective, in addition to the questionnaire to 200 copies in japan, south korea a total of 200 copies. frequency analysis, validity and reliability analysis, t test and ANOVA implementation. The analysis and enlightenment are as follows. The characteristics of the population statistics, chinese tourists to the scenic area, according to the properties of a thing are important factors to pay attention to the differences. unmarried people, college or business / management, job, monthly income is in the upper layer is a tourist area, the tourist attractions, crash and beverage and tourism shopping, The relatively more importance. and men, 20 and 20, and the local residents said, jiang xi tourist attractions, beverage and tourism shopping, the more importance, and, in contrast to women, 30 and 30 or more in guang dong area, the tourist attractions go, beverage and tourism shopping, more and more importance to the program. Second, chinese tourists in south korea and japan tourist attractions, the tourist attractions, the properties of the test, the differences between tourism destination, beverage and shopping, tour program. the only clear the differences appeared, and it scenic area project of the specific test results from japan, south korea, hong kong more than a this kind of difference, from the part of the diaphragm in order to reduce policy is needed. Third, the differences between it and the satisfaction degree of tourist attractions in japan, south korea, and the level of satisfaction is quite high". This is due to the properties of the chinese tourists on the satisfaction of tourist attractions, but as the specific efforts of crash countermeasures are necessary.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109679http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436355
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