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dc.contributor.advisor이훈-
dc.contributor.author두안페이린-
dc.date.accessioned2019-08-23T16:40:40Z-
dc.date.available2019-08-23T16:40:40Z-
dc.date.issued2019. 8-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109675-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435787en_US
dc.description.abstract2000년대부터 K-POP 문화의 진출이 눈에 띄게 증가하여 지금까지도 이어지고 있다. 이러한 한국문화 발전은 세계 여러 나라에서 관심을 받고 있다. 심지어 많은 국가에서 한국 아이돌의 노래, 댄스, 패션 등을 모방이나 리메이크도 한다. 최근에는 인터넷이 발달하면서 미디어를 통해 K-POP 영상물의 조회 수가 증가함에 따라 한국의 직접 수출액 증가뿐만 아니라 다양한 부가가치도 창출되고 있다. K-POP 영상물의 영향은 관광 분야에도 영향을 미치는데, 실제 관광 행동에까지 연결되어 새로운 한류 관광 형태가 생겨나고 있다. 한편 관광학 분야의 선행연구를 살펴본 결과, 미디어를 통한 K-POP 영상물이 시청자들의 심리적 요인과 한국 방문의도의 영향을 다룬 연구는 매우 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 K-POP 영상물 노출로부터 방한의도까지의 인간의 심리를 전반적으로 설명하고자 하며, K-POP 영상물 수용자들이 K-POP 영상물 시청한 후에 방한의도가 발생하는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해서 광고 영역에서 주로 사용하는 광고 노출부터 마지막 소비자의 소비 행동이 이루어지기까지의 과정으로 유명한 AIDA(Attention-Interest-Desire-Action) 모델을 적용하여 방한의도에 관한 예측모형을 설정하였으며 이를 검증하고자 하였다. 이러한 연구를 위해 중국 시장에서 K-POP 영상물을 시청한 경험이 있고 한국에 방문한 경험이 없는 중국 사람들을 대상으로 선정하여 연구를 수행하였다. 온라인 설문지를 배포하여 총 300부의 설문지를 회수하였으며, 유효하지 않은 표본 45부를 제외한 255부의 설문지를 실증분석에 사용하였다. 분석방법은 SPSS 21.0, AMOS 21.0 프로그램을 활용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석(EFA: Exploratory Factor Analysis), 확인적 요인분석, 상관분석, 구조방정식 모형을 실시하였다. 본 연구의 가설검증 결과, 연구가설 4를 제외한 나머지 가설들이 모두 채택되었다. 즉, K-POP 영상물의 시청정도(Attention)는 행동으로 이어지는 관여도(Interest)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, K-POP 영상물의 정서적 관여도(Interest)는 방한열망(Desire)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막 연구가설 5의 검증에서 방한열망(Desire)은 방한의도(Action)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 AIDA 모델을 토대로 설정된 본 연구모형은 K-POP 영상물 수용자들이 한국 방문 의사결정 과정을 설명할 수 있다는 것으로 나타났다. 본 연구의 학술적 시사점으로는 광고 영역에서 주로 사용되는 AIDA 모델을 관광학에 적용하였다는 것에 학술적 의의가 있다. 또한, 분석결과로써 K-POP 영상물이 노출부터 수용자들이 주의를 받으면 K-POP 영상물 자체에 대한 관심이 생겨서 방한열망과 방한의도가 이루어짐을 알 수 있었다. 실무적 시사점으로는 한국의 주된 해외 관광객인 중국인을 대상으로 설문을 시행하여 결과를 도출하였다는 점이다. 이는 중국인 관광객을 유치하기 위한 마케팅적 영역에서 K-POP영상물의 홍보가 더욱 필요함을 시사한다. 향후 연구에서는 본 연구를 토대로 K-POP 영상물의 파급효과와 한류 영상물 중에서도 다양한 요소별로 나누어 구체적인 연구가 진행될 필요가 있다. 본 연구는 K-POP 수용자와 한국 방문의도에 관한 유의한 선행연구로서의 기초 자료로서 활용될 것으로 판단된다.; Since the 2000s, the advancement of K-POP culture has been remarkable, and it continues to grow. This kind of fast development is drawing attention in many countries around the world. Moreover, many foreigners copy or remake Korean songs, coreographies, and even the fashion that Korean idols represent. As Internet access is becoming a basic in everyday life, and the viewership of K-POP videos is growing, it is not only the direct export that produces income, but also a variety of value-added products are being created. The effects of K-POP videos also affect the field of tourism; they lead to actual tourists‘ behaviors, making new forms of hallyu tourism appear. However, there are not enough studies on how K-POP videos viewed through the media affect tourists‘ psychological factors and intentions to visit Korea. Therefore the aim of this research is to explain the psychology of tourists from the moment a K-POP video gets to them to the moment they start to have an intention to visit Korea. And will K-POP audiences have the intention to visit Korea after the wach the video. In order to explain this process, AIDA(Attention-Interest-Desire-Action) model was be used, verifying a prediction model made for intentions to visit Korea. AIDA model is mainly used in the field of advertising, know to be used to explain the process from the moment an advertisement reaches a consumer to the moment of consumption behaviour. The objects of this study were Chinese residents who have watched K-pop videos in the Chinese market and have not visited Korea yet. A total of 300 questionnaires were retrieved by distributing online questionnaire, and 255 questionnaires, excluding 45 invalid samples, were used for empirical analysis. The collected data was analyzed in SPSS 21.0 and AMOS 21.0 programs, using frequency analysis, exploratory factor analysis (EFA), positive factor analysis, correlation analysis, and structural equation model. As for the results of hypothesis verification, all hypotheses except 4 were adopted. Thus, regarding K-POP videos, Attention had a positive effect on Interest resulting in action. Furthermore, Interest in K-POP videos had a positive effect on Desire to visit Korea. The verification of the last (5th) hypothesis showed that Desire had a positive affect on Action. These results prove that through AIDA model, it is possible to explain the process from watching a K-POP video to visiting Korea. As for the academic implications of this study, it successfully applied the AIDA model in the field of tourism. Also, it was revealed that from the moment a K-POP video gets to the viewers and they become interested, they start to have an intention to visit Korea, and finally they actually visit Korea. The practical implications are that the objects of the survey were Chinese tourists, who make most of Korea's overseas tourists. This suggests that further promotion of K-POP videos is needed in the marketing area to attract and maintain Chinese tourists. In future studies, specific research needs to be carried out by dividing the effects of K-POP videos into various elements among the K-POP products and Hallyu products based on this study. It is believed that this study might be used as a basic data for futher studies of similar topics.-
dc.publisher한양대학교-
dc.titleK-POP 영상물이 한국 방문 의사결정에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe effects of K-POP Media on Korea visit intention decision : Focus on AIDA model-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor두안페이린-
dc.contributor.alternativeauthorDUAN PEILIN-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department관광학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TOURISM (관광학과) > Theses (Master)
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