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dc.contributor.advisor김지은-
dc.contributor.author김대중-
dc.date.accessioned2019-08-23T16:40:26Z-
dc.date.available2019-08-23T16:40:26Z-
dc.date.issued2019. 8-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109580-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436438en_US
dc.description.abstract제품혁신은 기업의 경제적 효율성을 높이기 위한 필수 요소이며, 기업이 경쟁 시장에서 지속해서 경쟁우위를 만들 수 있는 핵심 동인이다. 본 연구는 여러 혁신 유형 중 제품에 대한 혁신에 집중하고 있으며, 기업의 제품혁신 특성을 알아보고자 기술혁신과 디자인혁신을 정량적으로 측정하고 분석하고자 했다. 제품혁신을 분석하는 방법으로 특허의 후방인용 정보를 이용하여 기술혁신과 디자인혁신을 측정할 수 있는 기술-디자인 제품혁신 모델을 제안한다. 본 연구는 첫째, 발명 유형별로 발명자를 구분하여 기술-디자인 융합 특성을 분석하였고, 둘째, 특허를 인용 형태별로 구분하여 기술-디자인 혁신성과를 알아보았다. 마지막으로 기술혁신과 디자인혁신을 2차원으로 하는 기술-디자인 제품혁신 모델을 개발하여 실증분석하였다. 분석 결과 기술혁신과 디자인혁신 모두에 영향을 주는 발명자가 기업에서 중요한 역할을 담당하고 있었으며, 기술특허와 디자인권 모두에 영향을 주는 특허가 혁신성, 권리성, 파급성, 기술성이 높은 것으로 나타났다. 또, 기술혁신과 디자인혁신이 높은 제품혁신의 경우 기존에 없던 새로운 제품이 출현(예: 다이슨의 날개 없는 선풍기)하는 것으로 나타났다. 본 연구는 기존에 기술혁신 기반으로 분석하던 제품혁신의 한계를 넘어 디자인혁신도 기술혁신과 같은 방법으로 측정하고 비교했다는 점에서 의의가 있다. 또, 기술혁신과 디자인혁신의 융합연구 관점에서 디자인혁신, 제품혁신, 제품융합에 관한 연구에 이바지할 것으로 기대한다.; Product innovation is necessary to increase the economic efficiency of corporations and it is core competency that makes the corporations sustain their market positions. This study focuses on product innovation among various types of innovation to analyze product innovation of corporations by evaluating design and technology convergence in the quantitative approach. The present study introduces 'Innovation Pollination Model' which evaluates technology and design innovations through forward citations of patents. The present study describes the various facets of patent index covering both design and utility patents. The present study introduces three insights related to product innovation. First, this paper seeks to the understanding of the value of design M&As and provides a possible metric for measuring the value using patent analysis. Second, this research investigated the value of innovation in Apple©’s case through the analysis of citations using their applied patents. Finally, this paper conducts a proof analysis by developing a model which measures technology and design innovations in two dimensions. The results indicate that inventors who are influential both on technology and design take crucial positions in corporations, and patents which are influential both on technology and design have a higher evaluation on innovation, quality of patents, technology spillover, technological performance. Furthermore, new products emerge if product innovation is high both on technology and design innovations (e.g. Dyson®’s Bladeless fan). This study has a meaning that the new approach which technology and design innovations are evaluated identically while conventional product innovation researches have focused on technology innovation only. This paper expects the new approach can contribute to researches in design innovation, product innovation, and product convergence in the view of convergence research of technology innovations.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title특허정보 기반 기술-디자인 융합 제품혁신에 관한 연구-
dc.title.alternativeA study on technology, design, and product innovation using patent citation information-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김대중-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Dae Jung-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak기술경영전문대학원-
dc.sector.department기술경영학과-
dc.description.degreeDoctor-


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