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중국항공사에서 한국인 승무원 채용증대 및 한국국가이미지 제고를 위한 경험적 연구

Title
중국항공사에서 한국인 승무원 채용증대 및 한국국가이미지 제고를 위한 경험적 연구
Other Titles
An Empirical Study for Improving the Image of Korea and Increasing Employment of Korean Crew in China Airlines
Author
김 혜 경
Alternative Author(s)
Kim, hye-kyong
Advisor(s)
현 성 협
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 중국 항공사를 기반으로 하는 한국 승무원의 우수성이 한국인 채용 증대와 국가이미지 제고로 이어지는지에 대한 실증적인 인과관계 검증에 있다. 본 연구에서는 한국인 승무원과 실제로 함께 근무해 본 중국 항공사의 중국인 승무원을 대상으로 2019년 2월 9일부터 3월 13일까지 총 300부의 설문지를 SNS를 통하여 배포하고 분석에 사용하였다. SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술 통계분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과, 동료지지는 성실성, 외적 매력, 문화적응, 서비스 품질, 의사소통의 다섯 가지 하위차원으로 나타났다. 가설 검증을 위한 분석결과, 의사소통 외에 모든 하위 항목은 중국인의 한국인 승무원에 대한 동료지지에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나아가, 동료지지는 한국인 승무원 채용증대와 국가 이미지 제고에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 또한, 구전 커뮤니케이션은 동료지지가 국가 이미지 제고에 대한 영향을 강화시키는 것으로 나타났다. 본 연구는 한국인 승무원의 우수성으로 꼽히는 특정 요인이 한국인 승무원의 채용증대와 국가 이미지 제고에 긍정적인 영향을 미치는 것을 실증적으로 확인했다는 점에서 큰 의미가 있으며 실무적인 시사점을 제공한다.; The purpose of this study is to empirically verify the causal relationship between the excellence of Korean flight attendants working in China airlines and the increase in recruitment of Korean crews and/or positive Korean country image. In this study, a total of 300 questionnaires were distributed to SNS from February 9 to March 13, 2019 for Chinese crew members of China Airlines who actually have experiences of working with Korean crew members. Using SPSS 25.0 program, frequency analysis, descriptive statistics analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis were performed. As a result of exploratory factor analysis, co-worker support showed five sub - dimensions of sincerity, physical attractiveness, cultural adaptation, service quality, and communication. As a result of the hypothesis test, all sub items besides communication showed a positive(+) effect on the co-worker support from the Chinese crew. Furthermore, it was confirmed that co-worker support had a positive effect on the increase in Korean crew recruitment and the improvement of the national image. In addition, word of mouth communication has shown that co-worker support strengthens the impact on the national image enhancement. This study is meaningful and and provide practical implications in that it confirms positively the fact that certain factors considered as the excellence of the Korean crew have a positive effect on the increase of the recruitment of the Korean crew and the enhancement of the national image.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109572http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436361
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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