593 0

사회불안에 대한 뉴로피드백 훈련과 인지행동치료

Title
사회불안에 대한 뉴로피드백 훈련과 인지행동치료
Other Titles
Neurofeedback Training and Cognitive Behavioral Therapy for Social Anxiety
Author
김수현
Alternative Author(s)
Kim, Su Hyeon
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 사회불안에 대한 새로운 치료적 접근으로 뉴로피드백 훈련과 인지행동치료(CBT) 병행 프로그램을 실시하고, 그 효과를 검증하는데 있다. 사회불안을 겪는 청년층 8명을 대상으로 한 달간 주 2회씩, 총 7회기에 걸친 프로그램을 개별적으로 실시하였다. 회당 소요되는 시간은 1시간 30분으로 뉴로피드백 훈련 30분, 인지행동치료 1시간으로 구성하였다. 자기보고식 사전, 사후 설문지는 8명 모두 측정하여 분석하였으며, 뇌파 사전, 사후 측정은 총 3명의 자료를 분석하였다. 훈련 후 사람들 앞에서 말 하거나 수행을 하는 상황에서 경험하는 사회공포증(SPS)수준이 절반 가까이 감소하여 통계적으로 유의한 결과를 나타냈다. 둘째, 여러 사람들과 어울리거나 대화를 하는 등 사회적 상호작용에서 경험하는 불안(K-SIAS)의 평균 점수와 사회적 회피 및 불편감(SADS)의 평균 점수는 다소 감소하였으나, 이는 통계적으로 유의하지 않았다. 셋째, 타인이 자신에 대해 부정적 평가를 내리는 것에 대한 두려움(BFNE)이 유의하게 감소하였다. 넷째, 낯선 사람과의 상호작용에서 불안을 느끼고 회피하는 정도가(LSAS)가 통계적으로 유의한 감소를 나타냈다. 뇌기능 검사(BFM)를 통해 사후 뇌파를 측정한 결과 뉴로피드백 훈련이 참여자들의 긴장과 불안, 정신적 스트레스를 일정부분 감소시키는 것으로 나타났으며, 자기조절능력에도 향상을 나타냈다. 반면, 훈련자들의 뇌파 특성에 따라 뉴로피드백 훈련이 뇌파에 미치는 영향이 각기 다른 점이 있어 그러한 부분에 대한 추후 연구가 필요할 것으로 보인다. 다음으로 본 연구는 다음과 같은 의의를 갖는다. 뉴로피드백과 인지행동치료(CBT)를 병행하여 뇌기능적인 측면과 인지행동적인 측면을 함께 다뤘다는 점이다. 이를 통해 사회불안에 대한 새로운 치료적 접근은 시도하였고, 유의미한 효과를 검증하였다. 더불어 과학적이면서도 효과적인 사회불안의 새로운 치료적 대안을 제시하였으며, 뉴로피드백 훈련의 효과를 사회불안까지 확대 시켰다는 점이다. 본 연구를 통해 사회불안을 가진 대학생과 취업준비생에게 보다 효과적이고, 실질적인 도움을 주는데 기여하고자 하였다.; The purpose of the present study is to carry out and prove the effects of neuro-feedback training and Cognitive Behavioral Therapy(CBT) as an innovative therapeutic approach to social anxiety. The seven-session program was conducted twice a week, on eight university students and job seekers with social anxiety. Each session was conducted individually with the duration of one-and-a-half hours which consisted of 30 minutes of neuro-feedback training and an hour of cognitive behavioral therapy. All eight participants filled out self-report questionnaires pre- and post-test. Three participants completed brainwave measurement pre- and post-test. The results of self-report questionnaire revealed that when faced with a situation to speak or perform in public, the Social Phobia Scale(SPS) of the participants dropped by almost half, showing statistically significant result. Second, average scores of the Korean Social Interaction Anxiety Scale (K-SIAS) and the Social Avoidance and Distress Scale(SADS) have somewhat decreased, but did not prove to be statistically significant. Third, the Brief Fear of Negative Evaluation(BFNE) has significantly decreased. Fourth, the Liebowitz Social Anxiety Scale(LSAS), which assesses anxiety and avoidance level regarding the range of social interactions, has decreased with statistical significance. Post-test of brainwave measurement revealed that neuro-feedback training partially decreased participants’ nervousness, anxiety and stress, and increased their self-regulation. However, since the effect of neuro-feedback training on brainwave varies according to brainwave characteristics individually, it calls for further research in the future. The present study bears significance in that it addresses brainwave characteristics and cognitive behavior at the same time, by combining neuro-feedback training and Cognitive Behavioral Therapy(CBT). An innovative therapeutic approach has taken a step to treat social anxiety and has proven to be significantly effective. Moreover, a scientific and effective alternative therapy to social anxiety has been proposed, and the effect of neuro-feedback training has expanded to include social anxiety. This study seeks to contribute by offering practical help to university students and job seekers who suffer from social anxiety.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109538http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436154
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE