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현장적용을 위한 직류고속도차단기 차단 방법 비교 연구

Title
현장적용을 위한 직류고속도차단기 차단 방법 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study on the Blocking Method of D.C High Speed Circuit Breaker for Field Application
Author
최 은 혁
Alternative Author(s)
Eun-Hyeok Choi
Advisor(s)
이주
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2019년은 서울교통공사가 45주년 되는 뜻 깊은 한 해이다. 운용의 안정화, 고객에 대한 서비스 품질 향상 등 수 많은 노하우와 경험의 가치가 내재되어 있다. 또한 시간이 오래 됐다는 것은 설비의 노후화 및 내구 년한이 지난 시설물들이 그만큼 많이 생겼을 것이라는 추측도 할 수 있다. D,C 전력공급원을 사용하고 있는 서울지하철에 급전방식을 통해 변전소 구성개요부터 급전회로에 전원을 공급하는 말단 피더측 까지 살펴봄으로서 직류급전방식의 전원 공급 설비에 대한 이해를 도울 수 있다. 본 논문은 서울지하철노선 중 1~4호선의 직류급전보호설비인 직류고속도차단기에 대해 과거부터 현재까지 변천과정을 내용에 담았으며 그동안 변화된 과정 속에서 차단방법의 기술이 어떻게 진일보했는지 각 제품별 구성 및 동작원리를 살펴보았다. 지하철 전원공급시스템의 안정화와 사고 시 신속한 대응으로 고객의 서비스 품질과 내부 직원들의 직류고속도차단기 관리 효율성을 높일 수 있는 기회가 되었으면 한다. 그리고 차단방법의 종류와 종류별 장단점을 비교분석 하였다. 2018년 차단방법이 다른 접촉방식과 비접촉방식을 회로 구성상 직렬로 연결하여 사용하는 시험을 진행하고 있다. 서로 다른 차단방식을 설치하기 이전과 이후로 나누어 사고전류가 인가 되었을때 사고 전류 파형이 외부노이즈에 의해 차단기가 트립 되었는지 안 되었는지 확인할 수 있었다. 향후 노후설비 개보수 및 신규교체 시 데이터를 적극 반영하여 현장에 적용 한다면 직류고속도차단기 차단방법에 따른 트립 문제를 최소화 할 수 있다는 것을 제시하였다.; 2019 marks the 45th anniversary of the Seoul Transportation Corporation. There are innumerable know-how and value of experience, such as stabilization of operation and improvement of service quality to customers. Also, the fact that time is long can be inferred that many of the older and older facilities were created. The D.C power supply system can be used to assist in understanding the direct current supply system by examining the power supply facilities of the substation from the improvement of the power substation to the feeders at the end of the feeders supplying power to the power supply circuit. On the D.C High Speed Circuit Breaker system, which is a direct current supply protection facility for lines 1 to 4 of the Seoul subway line, this paper included in the contents of the change process from the past to the present, and looked at the composition and operation principles of each product to see how the technology of the blocking method has progressed in the changed process. It is hoped that this will be an opportunity to enhance the quality of the customer's service and the efficiency of the management of the D.C High Spoeed Circuit Breakers of the employees by stabilizing the subway power supply system and responding swiftly in the event of an accident. And the advantages and disadvantages of each type of blocking method were compared and analyzed. It is currently conducting a test in which different contact methods and non-contact methods of 2018 are connected in series according to circuit configuration. Since before and after we've set up different blockades, When accident current was applied, it was possible to determine whether the breaker tripped by external noise. It was suggested that trip problems can be minimized in accordance with the D.C High Speed Circuit Breaker blocking method if data are actively applied to the site when retrofitting or replacing old facilities in the future.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109533http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436505
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > RAILROAD SYSTEM ENGINEERING(철도시스템공학과) > Theses (Master)
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