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테일러스가 발달된 특이 사면의 안정성 및 보강 대책에 대한 사례연구

Title
테일러스가 발달된 특이 사면의 안정성 및 보강 대책에 대한 사례연구
Other Titles
A case study on the stability and reinforcement of talus development special slope
Author
최 창 환
Alternative Author(s)
Choi, chang hwan
Advisor(s)
장 재 원
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국토의 많은 부분이 산으로 이루어져 있는 우리나라의 제한적인 상황으로 인해 산악지역에도 도로 및 건물의 건설이 필요한 실정이다. 특히 산정상에 특수 시설물을 운용하고 이를 위해 개설된 산악도로는 절·성토로 인해 만들어진 사면에 대한 지속적인 관리가 필요하다. 본 연구는 경기도 가평군 화악산 일대 기후특성 및 풍화 조건으로 형성된 테일러스 사면에 대해 현장조사, 지반조사, 측량을 실시하고 사면안정해석을 통해 테일러스 사면의 안정성을 분석하였다. 사면안정해석 검토 결과 대부분의 지점에서 건기에는 최소안전율이 기준안전율을 만족하지만 우기에는 그렇지 못한 불안정 사면으로 확인 되었다. 그러나 연구지역의 산악도로를 관리한 담당주체의 십 수년간 기록를 확인해 본 결과 테일러스 사면의 변형은 없었던 것으로 확인되었다. 우기 최소 안전율이 기준안전율에 못미치는 사유에 대해 분석해본 결과 건설공사 비탈면 설계기준을 적용해서 지하수위를 지표면 상단포화로 적용해서 해석한 결과로 검토 되었다. 테일러스의 사면안정해석 결과와 지하수위 영향에 따른 실제 현장의 변화에 대한 비교분석이 필요하였다. 테일러스의 변형과 사면안정해석의 결과에 대한 비교분석을 위해 우기 최소안전율이 기준안전율에 못미치는 3개사면을 특정하고 각 개소당 3개소 이상의 측점을 설치하여 6개월 동안 변형조사를 위한 계측을 실시하였다. 2018년 11월에서 2019년 5월까지 실시한 계측분석 결과 유의미한 변형은 없는 것으로 확인되었다. 상기 결과를 바탕으로 테일러스 사면의 안정해석시 우기 지하수위 기준을 적용할 때에는 지형 및 배수조건을 테일러스 특성에 맞게 고려하는 기준의 재정립이 필요한 것으로 판단 된다.; It is true that construction of the roads and buildings are also required in mountainous areas due to the situation in Korea where most of the land consists of mountains. In particular, mountain road that is constructed to operate special facilities on top of the mountain requires seamless management on the slope made by cutting and fill-up the ground. In this study, site investigation, ground investigation, and measurement on Talus slope which was developed by climate and weathering in Hwaak mountain, Gapyung-gun, Gyunggi Province, were performed, and the stability of Talus was analyzed by slope stability interpretation. Upon the confirmation from the institution that had operated the mountain road over a decade, no transformation record of Talus slope was found. However, upon the review results of slope stability interpretation, the minimum safety rate was satisfied with standard safety rate in the dry season in most areas while it was not the case in the rainy season. For the analysis results on the reasons that the minimum safety rate was not satisfied with the standard safety rate, it was found that location of underground water was applied to the upper layer of Talus. For the comparative analysis between the transformation of Talus site and slope stability interpretation results, three locations were designated where the minimum safety rate in the rainy season was not satisfied with the standard safety rate, and they were measured on the transformation investigation for 6 months upon setting more than 3 spots per each location. Upon the measurement results from November 2018 to May 2019, no significant transformation was found. Based on the above results, it is necessary to reestablish the standards considering territorial and drainage conditions to meet the characteristics of Talus when the standards of underground water level in the rainy season were applied in case of stability interpretation of Talus slope.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109449http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436432
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL, CIVIL AND LANDSCAPE ENGINEERING(건축ㆍ토목ㆍ조경공학과) > Theses (Master)
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