487 0

국내 오피스빌딩의 설비 시스템 운영 실태의 조사 연구

Title
국내 오피스빌딩의 설비 시스템 운영 실태의 조사 연구
Other Titles
A study on the domestic operation status of the facility systems of office buildings
Author
최용덕
Alternative Author(s)
Choi, Yong-Deog
Advisor(s)
박준석
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2010년 대 준공된 광화문 권역의 CP빌딩, PA빌딩, 강남권역의 MJ빌딩, 그리고 분당권역의 AP빌딩으로 총 4개 빌딩의 설비구성을 조사하였으며, 2010년 이전 준공된 광화문 권역의 SCT빌딩, PT 타워, 강남권역의 GT타워 총 3개 빌딩의 설비 구성을 조사하였다. 조사된 자료로 기초하여 건축현황, 기계설비, 전기설비, 소방설비, 자동제어 설비로 구분하여 2010년 이전의 설비구성 형태와 2010년 이후 설비구성 형태를 비교하여, 2019년 현재 설비구성 경향에 대하여 분석하였다. 대한민국 서울 및 주변 핵심도시의 오피스 빌딩의 준공 전 건축물의 대한 설계보완 단계에서 유지관리 측면을 검토하여 편의성과 설비 관리 인력의 효율성을 높이고, 설비운영 측면의 요구사항을 선 반영하여 신축 빌딩의 준공 후 지출되는 초기보완 공사성의 건물주의 자본적 지출의 억제가 필요하였다. 건물주와 시공사간 고정된 평당 건축비용으로 건축물의 설계보완 단계에서 유지측면을 반영하여 준공한 영종도 PD 빌딩은 관리의 효울성을 높이고 더불어 준공 후 초기 건물주의 추가 비용 최소화 하여 준공되었다; PA Building in the Gwanghwamun area, MJ Building in the Gangnam Area, and AP Building in the Bundang Area, which were completed in 2010. For the buildings that were completed before 2010, the survey was done on 3 buildings which are the SCT Building and PT Building in the Gwanghwamun area as well as GT Building in the Gangnam area. Based on the surveyed data, it is divided into the construction situation, machinery facilities, electrical facilities, fire protection facilities, and automatic control facilities by comparing the equipment configuration type before 2010 and the equipment configuration type after 2010, while analyzing the present trends of 2019. In the phase before the completion of office buildings in Seoul and surrounding core cities, it is important to review the maintenance aspects to improve convenience and efficiency of facility management personnel. It is necessary to for the landlord to refrain from paying capital expenditures after completion of the new building by reflecting the requirements of the facility operation aspects. The construction of Yeongjongdo PD Building, which was completed by reflecting the maintenance aspects in the stage of supplementing the design of the building, preventing extra construction costs between the landlord and the construction company. Resulting in the enhancement of management efficiency and minimizing additional costs for the landlord. Key Words Office buildings, mechanical equipment, electrical equipment, fire protection equipment, new and renewable equipment, accesscontrol equipment, office building operation, capital expenditure construction, building management efficiency
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109435http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435996
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL, CIVIL AND LANDSCAPE ENGINEERING(건축ㆍ토목ㆍ조경공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE