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초등학생의 자기표현 집단미술치료가 자아존중감 및 대인관계 스트레스에 미치는 효과

Title
초등학생의 자기표현 집단미술치료가 자아존중감 및 대인관계 스트레스에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Self-Expression Group Art Therapy on Self-Esteem and Interpersonal Stress on Elementary School Students
Author
조경미
Alternative Author(s)
Cho, Kyung Mi
Advisor(s)
박경진
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학생의 자기표현 집단미술치료가 자아존중감 및 대인관계 스트레스에 미치는 효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 연구 대상은 경기도 O시에 위치한 S초등학교 학생으로 실험집단 7명과 통제집단 7명으로 구성하였으며, 2018년 11월부터 2019년 2월까지 검사를 포함하여 주 1회 90분씩 총 16회기에 걸쳐 진행하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여 양적도구로 자아존중감 척도와 대인관계 스트레스 척도를 사용하였으며, 질적도구로 동적 집-나무-사람(KHTP) 그림검사, 빗속의 사람(PITR) 그림검사를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 자기표현 집단미술치료는 자아존중감 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 자아존중감 척도검사 분석 결과 실험집단의 사후결과(M=3.98)가 사전결과(M=3.49)보다 높았으며, 이는 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다(t(6)=-5.77, p< .001). 둘째, 초등학생의 자기표현 집단미술치료는 대인관계 스트레스 감소에 긍정적인 효과가 있었다. 대인관계 스트레스 척도검사 분석 결과 실험집단의 사후결과(M=1.37)가 사전집단(M=1.93)보다 낮아졌으며, 이는 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다(t(6)=4.67, p< .01). 셋째, 질적 그림검사인 동적 집-나무-사람, 빗속의 사람 그림검사의 사전·사후검사를 비교했을 때 그림의 크기, 위치 변화 및 안정적인 필압의 변화와 비의 감소 등으로 초등학생의 자기표현 집단미술치료가 자아존중감 향상 및 대인관계 스트레스 감소에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 넷째, 자기표현 집단미술치료 프로그램의 회기가 거듭될수록 연구 대상자들은 자발적으로 자신의 작품을 적극적으로 설명하였다. 수줍음이나 위축된 행동이 감소하였으며, 다른 구성원이 불쾌감을 느끼지 않게 자신의 생각이나 주장을 솔직하게 표현하였다. 이러한 행동의 변화로 초등학생의 자기표현 집단미술치료가 자기표현 능력에 있어 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 이상의 본 연구 결과를 통하여 초등학생의 자기표현 집단미술치료가 자아존중감 향상 및 대인관계 스트레스 감소에 유용함을 검증하였다. 초등학생의 자기표현 집단미술치료 프로그램은 초등학생의 억제된 생각이나 감정을 적절한 방식으로 표현하도록 함으로써, 부적절한 정서를 완화시키고 부적절한 행동을 수정하여 원만한 대인관계를 유지할 수 있게 도왔다. 또한 집단 안에서 구성원들의 지지, 이해 등의 긍정적인 상호작용을 통해 자아존중감 향상에 효과가 있는 것을 확인하였다. 이에 초등학생의 자기표현 집단미술치료 프로그램이 초등학교 교육현장 및 초등학생 대상의 미술치료 현장에서 적극 활용되어 자신의 생각이나 감정을 올바르게 표현하는 방법을 익힐 수 있도록 돕는다면 아동은 발달 과업 중 하나인 자아존중감을 향상 시킬 수 있다. 자신이 가치 있고 효율적인 존재임을 느끼고 건강한 자아상을 확립하면, 협동하고 존중하며 배려하는 밝고 건강한 학교생활을 하는 데 도움이 될 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effects of group art therap y on self-esteem and interpersonal stress in elementary school students. The subjects of this study were S elementary school students located in O city of Gyeonggi - do, and consisted of 7 experimental group and 7 co ntrol group. From November, 2018 to February, 2019, . We used the self - esteem scale and the interpersonal stress scale as the quantitative tools and Kinetic House - Tree - Person (KHTP) picture an d Person In The Rain(PITR) picture test as the qualitative tools. The results of this study are summarized as follows. First, self-expression group art therapy of elementary students had a pos itive effect on improvement of self-esteem. The results of the self-estee m scale test showed that the post-test result(M=3.98) of the experimenta l group was higher than the pre-test result(M=3.49), which was statistica lly significant(t(6)=-5.77, p <.001). Second, the self-expression group art therapy of elementary students had a positive effect on the decrease of interpersonal stress. The results of th e interpersonal stress scale test showed that the post-test result of the e xperimental group(M=1.37) was lower than the pre-test group(M=1.93), which was statistically significant(t(6)=4.67, p <.01). Third, when comparing the pre- and post-test of a dynamic house-treeperson and a person painting in the rain, which is a qualitative picture te st, the self-expression of elementary school students due to the change in size, position, Treatment had a positive effect on self-esteem and interper sonal stress reduction. Fourth, self - expression group art therapy program voluntarily explained their work voluntarily as the session was repeated. Shyness and shrinkin g behavior were reduced, and other members expressed frankly their tho ughts or arguments so that they would not feel uncomfortable. The result s of this study were as follows. First, the effects of group art therapy on self-expression ability of elementary school students were found to be po sitive. The results of this study confirmed that elementary school students' self -expression group art therapy is useful for improving self-esteem and re ducing interpersonal stress. Self-Expression Group art therapy programs have helped to maintain goo d interpersonal relationships by moderating inappropriate emotions and m odifying inappropriate behavior by allowing elementary students to expre ss their suppressed thoughts or feelings in an appropriate way. In additio n, we confirmed that the positive interaction between the members' supp ort and understanding in the group is effective in improving self - estee m. Therefore, if the self-expression group art therapy program is actively us ed in the field of art therapy for elementary school students and elementa ry school students to help them learn how to express their thoughts and feelings correctly, the child will improve self-esteem, . If you feel that you are a worthy and efficient being and establish a healt hy self-image, it will help you to live a bright and healthy school life tha t is cooperative, respectful and caring.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000110281http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109378
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > 미술치료학과 > Theses (Master)
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