15 0

입장권 재판매 시장 활성화를 통한 콘텐츠 수익 증대방안 연구

Title
입장권 재판매 시장 활성화를 통한 콘텐츠 수익 증대방안 연구
Other Titles
Study on the Promotion of Content Profit through the Revitalization of Ticket Resale Market
Author
윤비오
Alternative Author(s)
Youn Bi Oh
Advisor(s)
김영재
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대사회는 초고속 통신망을 통한 인터넷의 확산과 스마트폰, 태블릿 등으로 대표되는 모바일 기기의 발전은 정보의 활용뿐만 아니라 생활 전반에 대한 확장이 이루어졌고 전자상거래의 발달로 인해 유통 전반으로 새로운 국면이 전개되고 있다. 특히 ‘입장권(티켓)’의 형태로 유통되는 공연 시장은 온라인을 통해 간편한 예약과 빠르고 정확한 매표 운영을 통해 고객의 확대와 판매의 전문화를 이뤄 지속적인 성장을 거듭하고 있다. 인기 아이돌 그룹의 콘서트나 뮤지컬 등 경쟁력 있는 공연 콘텐츠가 많아지고 있어 공연 시장은 지속 성장하고 있지만, 인기 공연 입장권의 재판매를 노리는 암표 업자도 함께 늘어나는 추세이며 그 형태가 일상화 · 조직화 · 국제화 · 폭리화 · 대량화되고 있어 그 법적인 규제 방안이 국회를 비롯한 사회적 전반에서 논의되고 있다. 법안을 통한 암표 근절과 동시에 음성적인 암표 거래를 제도권 안으로 유도하여 규제의 틀 안에서 ‘재판매 시장’으로 양성화하자는 논의도 커지고 있다. 입장권 판매수입을 증대할 수 있는 전략적인 방안과 현재 입장권 시장의 한계를 극복할 수 있는 대안으로 ‘재판매 시장’에 대한 연구를 공연 시장 업계를 대상으로 진행하는 심층 인터뷰와 입장권을 사용하는 구매자를 대상으로 하는 사용자 설문조사를 병행하는 방식을 이용하여 진행하였다. 공연 시장 전문가 심층 인터뷰를 통해 업계의 현황 및 암표 논란에 대한 견해와 공연 시장의 이해 당사자 간 ‘재판매 시장’에 대한 이해와 가능성을 확인할 수 있었다. 시장에 대한 규제는 관리와 감독이 필요한 부분에 한정하여 적용하거나 성장을 저해하지 않는 정도에서 적용해야 한다. 입장권 수입이 매출의 상당 부분을 차지하고 있는 공연 시장에서 수익증대와 투자 기획의 확대 등 안정적인 제작 여건이 마련이 될 수 있다면 콘텐츠 활성화는 자연스러운 결과임을 확인할 수 있었다. 재판매 시장의 잠재적인 판매자와 구매자가 될 수 있는 입장권 사용자를 대상으로 진행된 설문조사에서는 재판매 시장에 대한 이해와 재판매 행위 시 발생하는 다양한 결정 과정을 파악할 수 있었다. 사회 통념상 수용할 수 있는 적절한 규제 하에 시장의 자율적인 운영은 구매자에 권리 보호와 이를 통한 콘텐츠 소비 기회의 확대 등 긍정적인 효과가 있다는 기대감도 확인할 수 있었다. 이를 통해 국내에 도입된 입장권 재판매 업계 현황을 파악하고, 이미 재판매 시장이 수용되고 있는 해외 사례를 중심으로 부정 거래 방지방안 확립을 통해 암표 유통의 대안적인 판매형태로의 제도화 방안을 제안해 보았다. 현재의 입장권 유통구조의 문제점을 살펴보고 입장권의 가치를 상승시키거나 기회를 확대하는 방안을 통해 구성원 간의 수익 증대방안을 탐색하고자 한다. 이를 통한 안정적인 제작기반 아래 콘텐츠 생산의 확대와 공연 시장의 새로운 성장 동력을 제공하여, 콘텐츠 시장을 활성화할 방안을 제안해 보았다. 본 연구결과가 입장권 재판매 시장 활성화에 이바지하고 나아가 공연 콘텐츠의 질적인 성장에도 기여할 수 있을 것으로 기대한다. 주제어 : 입장권, 공연 시장, 티켓, 재판매, 문화콘텐츠, 스텁허브
Spreading of the internet through the high-speed communication network and development of mobile devices such as smartphones and tablets have dramatically expanded the usage of information and diversified daily life, which opens the new chapter in the distribution channels along with the improvement of E-commerce. In particular, the performance market, which is distributed in the form of "ticket" continues to grow through the expansion of the customer and sales specialization, which is supported by convenient online reservation and quick and accurate ticket operation. While the performance market is growing steadily along with the increase of the performance contents such as the idol group concerts and musicals, the illegal ticket brokers, who are trying to resell the tickets for popular performances, is also on the rise and its form is becoming institutionalized, organized, internationalized and massive, which initiates the discussion for legal regulation for this matter in the social context including the National Assembly. Along with the eradication of the illegal ticket brokers through the bill, there is also a growing debate about how to legalize illegal ticket brokerage transactions by nurturing it into a 'resale market' within the regulatory framework. The study on 'resale market' as an alternative solution to overcome the limitations of current ticket market and a strategic plan to increase ticket sales revenue, is conducted through in-depth interviews around the performance industry people and user survey of the ticket customers. Through in-depth interviews with performance industry people, the current status of the industry, the controversy around the illegal ticket brokerage market, and the overall understanding and possibility of the 'resale market' among stakeholders in the industry are captured. It is identified that market regulations should be applied only to areas where management and supervision are necessary, or to a degree that does not impede its growth. It is also confirmed that in the performance market where ticket revenue accounts for a large portion of sales, the performance contents will be activated and diversified naturally under the circumstance where the stable production environment, such as the increase in profits and expansion of investment opportunities, are settled. Through the user survey for the ticket customer who might be able to be the potential seller and buyer of the resale market, the overall understanding about the resale market and the various decision making processes that occurred during resale are identified. The expectation is also captured that the autonomous operation of the market under appropriate regulations within the social norm can bring positive effects such as protecting the rights for buyers which promoting the consumption of contents. In this study, the status of the domestic resale market are analyzed and the ways to institutionalize the alternative form of ticket sales against illegal ticket brokerage by establishing anti-fraud measures are suggested with based on the case studies on overseas cases where the resale market is well settled. The problems of the current ticket distribution channel are investigated and the ways to increase the profit among stakeholders by raising the value of tickets or expanding consumption opportunities are suggested. Also, the plans to revitalize the contents market by promoting the creation of performance contents under stable production environments and providing new growth engines for the performance market are proposed. This study is expected to contribute to the cultivation and expansion of the resale market and the qualitative growth of performance contents.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000110856http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109375
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > 문화콘텐츠학과 > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE