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무료 서비스 기반의 스톡 이미지 비즈니스 모델

Title
무료 서비스 기반의 스톡 이미지 비즈니스 모델
Other Titles
Free Service Based Stock Image Business Model
Author
정찬우
Alternative Author(s)
JEONG CHANWOO
Advisor(s)
김영재
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사진이나 삽화 그 밖의 도형이나 문자 등을 미리 제작하여 두고 필요할 때 사용할 수 있도록 판매하는 것을 스톡이미지(stock image) 비즈니스라고 한다. 스톡이미지 비즈니스는 2000년대 초반부터 디지털 카메라의 보급과 각종 그래픽 툴(tool)의 등장으로 스톡이미지는 완전히 디지털화 되었다. 디지털화 된 스톡이미지는 인터넷의 발달과 함께 그 사용이 급속도로 늘어났고, 현재까지 시장을 넓혀가며 하나의 디지털 콘텐츠 산업으로 자리 잡았다. 그러나 디지털 카메라와 각종 그래픽 툴의 발달로 인해 제작의 편의성까지 더해져 콘텐츠의 생산량은 꾸준히 증가 하였고, 콘텐츠가 방대해 질수록 콘텐츠의 단일 가치는 하락하게 되었다. 본 연구는 스톡이미지의 가치 하락으로 인한 문제점을 중·장기적으로 해결 할 수 있는 방안을 제시하고, 지속 가능한 비즈니스 모델을 도출해 내고자 설계되었다. 스톡이미지에 대한 지금까지의 선행 연구는 스톡이미지 자체에 대한 상업적 가치를 올리는 것에 초점이 맞춰져 있고, 스톡이미지 비즈니스 모델에 관한 접근은 이루어지지 않았다. 이를 위해 본 연구에서는 비즈니스 모델에 관한 선행 연구를 고찰하였고 선행연구들에서 공통적으로 주장하고 있는 5가지 핵심 구성 요소인 i)목표고객, ii)고객가치, iii)가치 네트워크, iv)수익원천, v)자원·역량을 파악할 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 위 5가지 핵심 구성요소가 서로 상호 작용하며 선순환 구조를 만들어 기업과 고객의 가치를 창출해 내는 것을 이상적인 비즈니스 모델로 삼고자 하였다. 이와 더불어 급변하는 디지털 세계에서 살아남기 위한 방법으로 새로운 비즈니스 모델의 등장이 필요한 이유에 관하여 비즈니스 모델의 혁신 연구를 통해 살펴보았다. 한편, 현재 스톡이미지 비즈니스 시장의 현황을 파악하기 위해 전 세계 스톡이미지 시장의 규모, 성장률과 함께 국·내외 스톡이미지사의 매출, 콘텐츠 보유수량, 판매 요금제, 판매요금 및 판매방식의 변화 등을 조사하였다. 스톡이미지 비즈니스가 안고 있는 당면 과제는 콘텐츠의 지속적인 가치 하락인데, 이는 콘텐츠 시장의 흐름일 뿐 콘텐츠를 지키기 위한 노력보다는 콘텐츠를 중심으로 돌아가고 있는 네트워크에 집중해야 함을 알게 되었다. 네트워크는 결국 ‘연결성’인데, 스톡이미지 공급자와 소비자가 함께 네트워크를 형성할 수 있도록 보완재가 필요하며 기존 콘텐츠를 방어하는 대신 그들의 연결 관계를 파악하여 새로운 가치를 창출 할 수 있는 비즈니스 모델의 등장이 필요함을 확인하였다. 이를 토대로 스톡이미지 외에 타 콘텐츠를 보완재로 활용한 새로운 비즈니스 모델을 제시하였으며, 이렇게 제시된 비즈니스 모델이 중·장기적이고 지속 가능한 비즈니스 모델임을 확인하기 위해 선행연구를 통해 도출된 이상적인 비즈니스 모델과 비교 검토 하였다. 그 결과 본 연구를 통해 제시된 새로운 비즈니스 모델 역시 i)목표고객, ii)고객가치, iii)가치 네트워크, iv)수익원천, v)자원·역량 이라는 5가지 구성요소가 서로 상호 작용하여 기업과 고객의 가치를 창출하는 선순환 구조임을 확인하였다. 다만, 본 연구에서 제시된 비즈니스 모델이 실제 실행 됐을 때의 모습을 확인 할 수 없었던 것이 본 연구의 한계이긴 하나, 스톡이미지 비즈니스에서 콘텐츠가 아닌 오로지 주변 네트워크의 변화를 통한 새로운 비즈니스 모델을 제시 했다는 것에 의미가 있다. 본 연구가 스톡이미지 콘텐츠 비즈니스의 변화를 바라보는 또 하나의 초석이 되길 바란다. <주제어> 스톡이미지, 수익창출 모델, 비즈니스 모델, 콘텐츠 네트워크
It is called stock image business that pre-produces photos, illustrations, and other shapes and characters and sell them for use as needed. Stock image business has been completely digitalized since the early 2000s with the introduction of digital cameras and the emergence of various graphics tools. With the development of the Internet, the use of digitalized stock images has increased rapidly, and it has established itself as a digital content industry by expanding the market to date. However, due to the development of digital cameras and various graphics tools, the production of contents has steadily increased as well as the convenience of production, and the single value of content has decreased as the contents become large. This study was designed to present a medium- and long-term plan which can solve the problems caused by the falling value of stock images, and to derive a sustainable business model. The preceding study of stock images so far focuses on raising commercial value for the stock image itself, and no access to the stock image business model has been made. For this goal, this study considered prior research on business models and were able to identify the five key components commonly suggested by the preceding studies: i) target customers, ii) customer value, iii) value networks, iv) revenue sources, and v) resources and capabilities. Thus, this study intends to set the ideal business model in which the five key components interact with each other, resulting in a virtuous circle to create value for businesses and customers. In addition, this study researched the reason why the advent of new business models is needed as a way to survive in the fast-changing digital world through business model innovation research. On the other hand, in order to understand the current status of the stock image business market, we investigated the size and growth rate of the stock image market around the world, as well as the sales volume of domestic and foreign stock images, the amount of content held, the sales rate system, the sales fee and the change of the way of sales. The challenge for the stock image business is the continued decline in the value of content, where we found we should focus on the network that is centered on content rather than on efforts to protect it. The network is, after all, 'connectivity', we confirmed the need for complementary goods to form a network with stock image suppliers and consumers, and the need for the emergence of a business model that could create new value by identifying their connection relationships instead of defending existing content. Based on this, this study presented a new business model that utilizes other content as a complementary good in addition to stock images, and compared and reviewed the ideal business model derived through prior research to confirm whether business model presented is a medium, long-term, sustainable business model. As a result, the new business model presented in this study has also been identified as a virtuous circle of i) target customers, ii) customer value, iii) value networks, iv) revenue sources and v) resources and capabilities that interact with each other to create value for the entity and the customer. However, while the limitations of this study are that we were unable to identify the situation in which the business model presented in this study was actually implemented, it is meaningful in that the stock image business presented a new business model through changes in the surrounding network, not content, so we hope it will serve as another cornerstone of the change in the stock image content business. stock image, revenue generation model, business model, content network.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000110777http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109374
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > 문화콘텐츠학과 > Theses (Master)
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