611 0

대만 학교체육 정책과 교육과정의 발전방안 연구 : 한국·일본 학교체육의 분석을 중심으로

Title
대만 학교체육 정책과 교육과정의 발전방안 연구 : 한국·일본 학교체육의 분석을 중심으로
Other Titles
Research on the Development Plan of Physical Education Policy and Education Curriculum of Taiwan's school : Focusing on the Analysis of Korea and Japan School Physical Education
Author
허가군
Alternative Author(s)
HSU-CHIA,CHUN
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 대만 학교체육 정책과 교육과정의 발전을 위해 한국·일본 학교체육 정책과 교육과정을 비교·분석하는데 있다. 연구 방법은 대만, 한국 및 일본 학교체육 정책과 교육과정의 공식 문서와 선행연구를 통한 문헌연구를 분석하였다. 본 논문에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 대만과 한국·일본 학교체육 정책을 분석한 결과 첫째, 한국·일본 학교정책 중 평생 스포츠를 강조하고 교육과정에 도입한다. 둘째, 한국·일본 학생들은 학교 스포츠클럽이나 운동부 활동 통하여 체육활동 시간이 늘어난다. 2. 대만과 한국·일본 교육과정을 분석한 결과 첫째, 한국은 핵심역량과 신체 활동 가치의 내면화를 통해 전인교육을 실현하며, 세부목표를 5가지 신체 활동 영역별로 간략하게 제시하였으며 일본은 총괄목표와 하위 목표를 두었으나 학년에 따라 하위 목표를 다르게 하였다. 둘째, 한국은 5개의 영역별로 핵심개념, 일반화된 지식, 내용 요소, 기능으로 이루어져 있으며, 학년군별로 구분되어 있으며 일본의 내용 구성은 기본적으로 초등학교 저·중·고학년이며, 중학교 1·2학년과 3학년의 5단계로 나타낸 것은 각 학년에서 항목별의 취급 방법과 연결 계획이 있어 교사가 수업할 때 탄력성을 가질 수 있도록 하기 위한 것이다. 셋째, 한국·일본의 체육 시수가 대만의 체육 시수보다 많았다. 3. 대만과 한국·일본 교사임용을 분석한 결과 첫째, 한국 교사양성은 독립적인 시스템으로 사명감을 갖고 전문적인 지식을 양성할 수 있다. 일본은 교사양성은 다양성이 있으며 면허증의 관리 시스템이 있다. 둘째, 일본 학교에서 초임 교사의 경우는 1년 실습을 받게 되는 의무가 있다. 셋째, 한국·일본의 교사 임용시험은 1년에 1회로 실행한 것이다. 이를 종합해보면 대만의 학교체육 정책을 수립할 때 한국·일본 학교체육 정책의 ‘평생 스포츠’개념을 참고해야 한다. 한국·일본 체육교과 목표 개념은 대만의 체육교과의 ‘전인 건강’의 개념에 있어서 참고할 수 있는 중요한 의의가 갖고 있으며, 이는 학생들의 신체적이고 정신적인 건강을 촉진시키기 위해 각 종목의 체육활동을 실시하고 있으면서도 다양한 종목을 발전하고 있지 않은 대만의 체육과 교육과정 개선에 참고할 만한 중요한 의의를 지닌다. 이는 교육내용에 따른 목표의 수립과 교과에 대한 교사들의 인지, 교육목표의 달성과정으로 이루어지는 대만의 체육과 교육과정의 발전에 참고해야 한다. 이런 한국 독립적인 시스템에서 나온 교사의 자질을 유지할 수 있으며, 일본 면허증은 교사의 자질 계속 유지고 적용되지 않은 교사가 제외될 수 있는 것이 대만의 교사의 양성과 관리에 대한 개선에 참고할 가치가 갖고 있다. 또는, 교사 임용시험은 국가 임용시험이나 지역 선발시험으로 1회에 한하여 선발하는 점에서는 대만 임용시험의 개선에 참고할 수 있는 중요한 의미가 있다. 세계화, 국제화되어가고 있는 세계에서 대만은 아시아 선진국의 교육 개념에 대해 알아보고, 개념의 혁신을 전제로 대만 학교 현장에 대한 구체적인 상황을 파악하고, 학교체육 정책과 교육과정의 지속적인 발전을 위한 구체적이고 명확한 학교체육 정책과 교육과정을 발전에 노력해야 한다.; The purpose for the research is to advance Taiwan’s physical education policy and curriculum by the comparison and analysis of Korean’s and Japan’s. The analysis was made base on the study of official physical education policy and curriculum, formal documents and research paper from Taiwan, Korea and Japan. The conclusions are summed up as following: 1. In the aspect of school’s physical education policy / First of all, Both Korea and Japan emphasize lifelong exercise in their policy and education courses. Secondly, The students in Korea and Japan add extra time for physical exercise by joining exercising clubs or organizations. 2. In the aspect of education courses / First of all, The goal of Korea’s education is the internalization of human’s activity value and core strength, which can realize holistic education. For more details, it is divided by 5 kinds of human activated parts. As for the goal for Japan’s education courses, it is defined by one main goal and few sub-goals. Furthermore, it has different goals for each grade of students. Secondly, It has 5 domains for Korea’s physical education and can be distinguished by its academic year. Those domains describe common knowledge, essential factors and the composition of the function. Japan’s education courses comprise 5 stages by students’ learning grade, which are primary class, intermediate class, upper class for elementary school, and first grade, second grade and third grade for junior high school. Each grade has its own operation mode and bridge program which can help the teachers have more flexible space when teaching. Thirdly, Class periods in Korea and Japan is longer than in Taiwan. 3. In the aspect of teacher appoint / First of all, It is single system for teachers’ cultivation in Korea. It teaches the teachers to have sense of mission and can cultivate expertise in the same time. As for the Japan, it has diversity and management system for teacher verification. Secondly, It has obligation for new employment of teachers in Japan to have one year intern in school. last of all, Teacher exam is held once a year in Korea and Japan. To summarize, the concept of physical education policy in Korea and Japan can be used for reference by Taiwan to realize the concept of physical education. Taiwan’s “total well-being” concept can draw lessons from the courses goal in Japan and Korea, which can help to boost students’ health and the development of various kinds of physical activities. Due to the courses are made by different kinds of educational objectives, the realization of courses is referenceable to the perception of teachers, educational content and the achievement of educational goals in Taiwan. The single system for teachers’ cultivation in Korea can maintain the quality of the teachers. Teachers’ certificate in Japan can not only maintain the quality of the teachers, but also exclude incompetent teachers. Both systems can be reference for Taiwan when cultivating and managing teachers. The teacher exam is held annually by nation or region in Korea and Japan, which can be referenceable to improve current rule of teacher exam in Taiwan. In such a globalizing world, Taiwan should understand the educational concept of advanced countries in Asia. On the premises of conceptual innovation, to understand the actual situation of physical education in Taiwan’s school and establish specific development direction for policies and courses are necessary.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109231http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436045
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE