782 0

EFT를 활용한 다문화가정의 심리적 갈등치유 한국무용프로그램

Title
EFT를 활용한 다문화가정의 심리적 갈등치유 한국무용프로그램
Other Titles
Korean Dance Program for Healing the Psychological Conflict in Multicultural Home using EFT
Author
김운미
Keywords
한국무용; EFT; 다문화; 심리적 갈등; 무용프로그램; Korean dance; multiculturalism; psychological conflict; dance program; Emotional Freedom Techniques
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교 우리춤연구소
Citation
우리춤과 과학기술, v. 44, Page. 91-120
Abstract
다문화사회로 진입한 한국은 다문화가정 구성원들이 언어와 문화의 차이에서 겪는 심리적 갈등, 사회부적응, 우울, 불안 등의 문제에 직면했다. 다문화가정은 한국무용교육을 선호했는데 이는 한국문화를 접할 수 있으며, 전통과 예절을 배울 수 있기 때문이었다. 이에 효과적인 교육을 위한 프로그램의 개발과 수준에 맞는 다양한 교수법의 필요성이 제기 되었다. 또한 심리적인 문제들을 해결할 수 있는 프로그램의 필요성도 제언되었다. 본고에서는 다문화가정이 한국에 보다 잘 정착하고, 심리적인 안정을 찾을 수 있는 방안을 마련하기 위한 방법의 일환으로 EFT(Emotional Freedom Techniques)를 활용한 한국무용프로그램에 대한 연구를 하였다. EFT는 자신의 경혈점을 스스로 두드리며, 신체적, 심리적 문제를 언어로 표현하고 이를 수용하는 단계를 거치는데 그 방법이 간단하여 누구나 쉽게 치유할 수 있다. EFT가 몸을 매개로 소리와 두드림을 통해 치유한다는 점은, 무용프로그램에서 보다 친숙하게 활용이 가능한 특성이라고 본다. 이에 EFT를 활용할 한국무용은 소리 춤인 강강술래와, 악기를 두드리는 소고춤, 언어로 표현이 가능한 연극적 요소가 있는 탈춤을 택하여 프로그램의 모형을 제시하였다. 본 프로그램은 총 12회차이며, EFT를 활용한 강강술래, 소고춤, 탈춤의 세부적인 지도안을 구성했다. 이는 한국의 정신과 심리적 치유를 함께 경험할 수 있는 프로그램으로 다음과 같은 특성을 지닌다. 첫째, 자신의 경혈점을 스스로 두드리며 치유하는 EFT를 통해 다문화가정 구성원 누구나 본인 스스로 자기치유가 가능한 프로그램이다. 이를 통해 개인이 겪는 우울과 불안, 결여된 자아존중감, 문화부적응 등의 치유를 도울 수 있다. 둘째, 고부간, 부부간, 부모와 자녀 간에도 시행할 수 있는 가족 프로그램으로 응용이 가능하여, 다문화가정 구성원간의 심리적 갈등을 해결하는데 도움을 주고, 한국의 정서를 함께 나누며 즐겁게 익힐 수 있다. 셋째, 체계적이고 세부적인 지도안은 교육자가 강의현장에서 보다 쉽게 활용할 수 있는 참고자료로 쓰일 수 있다. 본 연구는 다문화가정의 심리적 문제를 치유하는 무용프로그램개발에 대한 다양한 방향성을 제시하는 교수법이 될 수 있다. 나아가 다문화사회가 된 한국의 사회통합에 기여할 수 있는 의미 있는 자료가 될 것으로 사료된다. Korea has entered into the multicultural society and accordingly there are more problems the multicultural homes face such as the psychological conflict, social maladjustment, depression and anxiety coming from the difference in the language and culture. The multicultural homes have preferred the Korean dance education. It is because they can face the Korean culture and learn the Korean tradition and etiquette through it. So, the necessity of the various teaching methods has been suggested which would be proper for the development and level of the effective education program. In addition, the necessity of the program for solving the psychological problems were also suggested. In this study, as one of the methods for preparing the ways of the multicultural homes taking roots in Korea and getting the psychological stability, the Korean dance program was studied by using EFT (Emotional Freedom Techniques). EFT is designed to undergo the stage in which people tap their acupuncture points, express the physical and psychological problems in the words and accept this. As it is simple, anybody can make the healing using it. The fact that EFT makes the healing through the sound and tapping via the body is the feature which can be more familiarly used in the dance program. So, as the Korean dances which would use EFT, the following dances were selected such as the ganggangsuweolrae, which is the sound dance, the sogo dance which hits the musical instrument and the mask dance which can be expressed in words and which has the elements of drama to suggest the program model. his program is made up of 12 sessions in total and the detailed instruction manual on the ganggangsuweolrae, sogo dance and mask dance using EFT is prepared. As a program which can be experienced along with the Korea’s spirit and the psychological healing, this program has the following features. First, through the EFT in which people can tap their acupuncture points on their own for healing, any member of multicultural homes can make the self healing. Through this, they can heal the depression, anxiety, deficiency in self respect and cultural maladjustment which they suffer. Second, this program can be applied as the family program which can be used between mother-in-law and daughter-in-law, and between parents and children. It would be used to solve the psychological conflict between members of multicultural homes and share the Korean emotion. Third, the systematic and detailed instruction manual can be used by education as a reference in the field as it is easily used. This study may be used as a teaching method which would suggest the various ways of developing the dance program which would heal the psychological problems in the multicultural homes. Furthermore, it would be the meaningful data which would contribute to the social integration in Korean society which has become the multicultural society.
URI
https://www.earticle.net/Article/A352125https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/108263
ISSN
1738-9178
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > DANCE(무용학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE