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SMS기반의 모바일광고의 효과 및 수용성에 관한 실증연구

Title
SMS기반의 모바일광고의 효과 및 수용성에 관한 실증연구
Other Titles
The Study on the Response Rate of SMS-based Mobile Advertising Campaigns
Author
이경렬
Keywords
단문메시지서비스; 모바일광고; 무선인터넷광고; WAP광고; SMS; Short Message Service; Mobile Advertising; Wireless Internet Advertising; WAP Advertising
Issue Date
2006-06
Publisher
한국커뮤니케이션학회
Citation
커뮤니케이션학연구, v. 14, No. 2, Page. 25-43
Abstract
본 연구의 목적은 SMS기반의 모바일광고가 모바일 이용자들에게 일차적으로 노출된 후 얼마나 많은 사람들이 ARS 혹은 무선인터넷을 통하여 광고메시지에 접속하여 반응을 보이는 가를 분석하는 것이다. 구체적으로 2005년 1년 동안 실제 집행된 SMS광고캠페인의 수신건수 대비 반응건수를 나타내는 반응율을 분석하고, 이러한 반응율이 성별, 연령별, 그리고 제품군별로 어떠한 차이가 있는가를 살펴보았다. 연구결과 전체 389개 SMS광고캠페인들의 반응건수를 수신건수로 나눈 비율을 나타내는 반응율은 평균 3.55%로 나타났다. 본 연구는 또한 SMS기반의 모바일광고에 대한 반응율에 대하여 성별 및 연령대별로 차이가 있는 가를 살펴보았다. 연구결과 SMS기반의 모바일광고에 대한 반응율은 성별 및 연령대별로 통계적으로 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 전반적으로 남자보다 여자의 반응율이 약간 더 높은 것으로 나타났으며, 연령대별로는 10대 미만의 반응율이 가장 높은 것으로 나타난 반면 30대의 반응율이 가장 낮은 것으로 나타났다. 제품군별로 SMS기반의 모바일광고에 대한 모바일 이용자들의 반응율을 살펴본 결과 총 9개 대분류 제품군들 중에서 문화/엔터테인먼트와 패션/의류/잡화 제품군의 반응율이 가장 높은 것으로 나타났으며, 통신/전기/전자 제품군의 반응율이 가장 낮은 것으로 나타났다. 구체적으로 영화공연, 벨소리, 그리고 뮤직앨범과 같은 모바일 이용자들이 가장 큰 관심을 보이고 있는 문화/엔터테인먼트 제품군들에 대한 반응율이 가장 높은 것으로 나타났으며, 반면에 배팅, 학교 및 교육기관, 그리고 정보통신서비스와 같은 제품들에 대한 반응율이 가장 낮은 것으로 나타났다. 따라서 SMS기반의 모바일광고는 영화 및 공연 등의 문화/엔터테인먼트 제품군에 가장 효과적인 것으로 나타난 반면에 통신/전자/전기 제품군과 같은 내구재 제품들에 덜 효과적인 것으로 나타났다. The main purpose of this study is to examine the response rate of SMS-based mobile advertising to find how many mobile users respond to such mobile advertising message as coupon, promotion, and event pages after they are exposed to the first SMS advertising message. The secondary data of the response rate of SMS-based mobile ad campaigns, which were resulted from 389 SMS-based advertising campaigns in 2005, were provided by Korean mobile advertising media rep. These data represents the rate of the number of mobile users responding to such mobile advertising message as coupon, promotion, and event pages after first exposure of SMS advertising message to the number of mobile users receiving the first SMS advertising message.The results showed that the average response rate of a total of 389 SMS-based mobile advertising campaigns was 3.55%, which is 10 times more than the clicking rate of internet banner advertising campaigns. Among 9 product categories, entertainment products such as movie, performance, and music album have the highest response rate, while computer/ communication/electronic products have the lowest response rate. The findings also showed that there was no statistically significant difference in response rate between men and women as well as among ages. In addition, no interaction effects between sex and age were found. In short, it turned out that mobile users were most interested in entertainment product categories such as movie, performance, and music album, while they were least interested in school information service and computer/communication/electronic products.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2559864https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/108109
ISSN
1598-4494
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