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호텔 종사자가 지각하는 CSR 동기와 진정성이 조직시민행동에 미치는 영향 - CSR 진정성의 매개 역할과 세대의 조절 역할 -

Title
호텔 종사자가 지각하는 CSR 동기와 진정성이 조직시민행동에 미치는 영향 - CSR 진정성의 매개 역할과 세대의 조절 역할 -
Other Titles
The Effects of Hotel Employee’s Perceived CSR Motives and Authenticity on Organizational Citizenship Behavior : The Mediating Role of CSR Authenticity and the Moderating Role of Generation
Author
조민호
Keywords
기업의 사회적 책임; CSR 동기; CSR 진정성; 조직시민행동; 호텔; 밀레니얼 세대 (Y 세대); CSR(Corporate Social Responsibility); CSR Motives; CSR Authenticity; Organizational Citizenship Behavior; Hotels; Millennial(Generation Y)
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, v. 31, NO. 1, Page. 29-55
Abstract
본 연구는 호텔 종사자가 지각하는 CSR 동기와 진정성이 조직시민행동에 미치는 영향을 통합적으로 파악하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 선행연구와 이론적 고찰을 통해 연구모형을 구축하였다. 둘째, 국내8개 특급호텔종사자에게 실증조사를 실시한 결과 최종적으로 유효한 253부의 자료를 확보하고 구조방정식 모델을 통해 이를 분석하였다. 셋째, 분석의 결과는 다음과 같다. 호텔 종사자가 지각하는 CSR 동기는 CSR 진정성에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔종사자가 지각하는 CSR 진정성은 조직시민행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔 종사자가 지각하는 CSR 동기와 조직시민행동 간의 관계에서 CSR 진정성의 매개 효과는 부분적으로 존재하는 것으로 나타났다. 세대는 CSR 진정성과 조직시민행동 간의 관계에서 조절 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 변수 간의 유의미한 상호 관련성과 특히 CSR 동기와 진정성이 종사자의 조직시민행동을 향상시키는데 기여한다는 점을 밝힘으로써 호텔의 지속가능경영과 효과적인 조직관리 측면에서 이들의 중요성을 확인할 수 있었다. 끝으로 연구의 결과를 바탕으로 학문적 및 실무적으로 유용한 시사점을 제시하였다. This study aims to examine the impact of hotel employees’ perceived CSR motives and CSR authenticity on organizational citizenship behavior. To achieve the research objective, first, a conceptual model was proposed based on a literature review. Second, the model was empirically analyzed via the structural equation modeling by AMOS using valid data, collected from current 253 employees of 8 deluxe hotels in South Korea. Third, analysis results showed that perceived CSR motives had partial influences on perceived CSR authenticity. CSR authenticity had a positive influence on organizational citizenship behavior. CSR authenticity partially had a mediation effect in the relationship between CSR motives and organizational citizenship behavior. A moderating effect of generational differences was revealed in the relationship between CSR authenticity and organizational citizenship behavior. These findings identified certain interrelationships among variables, and in particular, the importance of both CSR motives and authenticity in terms of hotels’ sustainable management and effective organizational management by confirming their impact to employees’ organizational citizenship behavior. Finally, theoretical contributions and practical implications were discussed.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07621585&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/107584
ISSN
1226-8054
DOI
10.21581/jts.2019.02.31.1.29
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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