31 0

SK 텔레콤의 글로벌 전략

Title
SK 텔레콤의 글로벌 전략
Other Titles
Global Strategy of SK Telecom
Author
고동희
Keywords
Global strategy; Mobile Telecommunication; SK Telecom; SK텔레콤; 글로벌 전략; 이동통신산업
Issue Date
2007-02
Publisher
한국경영학회
Citation
Korea Business Review, v. 10, No. 2, Page. 47 - 65
Abstract
SK텔레콤의 글로벌 역사는 90년대 중반으로 거슬러 올라간다. 1995년 이후 SK텔레콤은 통신시장의 개방화 추세에 따라 새로운 성장 동력을 확보하여 국내는 물론 세계 정보통신시장을 선도하는 주요 사업자가 되기 위해 해외진출을 시작하게 된다. 이후 가까이는 동남아, 인도, 중국 및 멀리는 남미의 브라질까지, SK텔레콤은 사업기회가 있는 곳이면 마다하지 않고 달려갔다. 초기에는 열악한 환경 및 글로벌화 경험의 부재로 인하여 많은 어려움을 겪었지만 해당 직원들은 세계 속의 SK텔레콤을 꿈꾸면서 마지막 순간까지 최선의 노력을 기울였다. 이러한 노력에 힘입어 일부 사업은 성공적으로 수행되고 있지만, 일부 사업은 경험부족과 환경적인 요인 등에 의하여 사업을 철수하게 되어 많은 시련을 주기도 하였다. 빠른 속도로 성장해 온 국내 이동통신시장은 성숙기에 접어들어 성장속도가 둔화되고 있다. 이에 따라 사업자들 간에 경쟁이 치열해져 수익성이 악화되고 있다. 이러한 상황에서 국내 이동통신시장에서의 1위 사업자인 SK텔레콤이 한 단계 더 도약하여 세계적인 통신사업자가 되기 위해서는 새로운 성장 동력이 필요하다. 이러한 점에서 해외진출의 성패가 매우 중요한 시점이다. 이 사례에서 다루고자 하는 내용은 크게 세 가지로 구분할 수 있다. 첫째, SK텔레콤이 현재까지 진행해 온 글로벌화 과정은 크게 세 단계로 구분할 수 있다. 각 단계별로 글로벌화의 특성이 무엇인지 살펴본다. 둘째, 의욕적으로 출발한 글로벌 사업 중 일부 사업은 성공적으로 수행되고 있지만, 일부 사업은 경험부족과 환경적인 요인 등에 의하여 사업을 철수하게 되었다. 하지만 성공 경험과 더불어 실패 경험 또한 SK텔레콤이 세계적인 통신 기업들과 어깨를 나란히 하는 명실상부한 세계 일류 정보통신사업자로 자리매김을 하는데 훌륭한 기반이 될 수 있을 것이다. 이런 점에서 글로벌 사업의 성공과 실패요인이 무엇인지를 분석하여 본다. 마지막으로 SK텔레콤이 진정한 글로벌 사업자가 되기 위하여 요구되는 글로벌 전략이 무엇인지 진출 지역 및 진출 사업에 초점을 맞추어 제시하여 본다. The history of SK Telecom’s globalization goes back to the middle of 1990’s. In the pursuit of being a truly global leader in the world telecom market, SK Telecom has gone abroad as a way to find a new source for growth in the period of worldwide open market policy. The countries where SK Telecom had done or has been doing business are located from near Asia to far American continent. In the beginning, SK Telecom used to have hard times due to unfavorable business circumstances and lack of experience of globalization. However, they tried very hard to the final moment with a dream of SK Telecom to be a leader in the worldwide telecommunication market. Up to now, SK Telecom has made a success in some businesses, but failed in the others. As Korean mobile telecommunication market has been mature, the market growth rate has been getting flatter. This is one of the reasons why the market gets more competitive and profits falls. In this era, the success of globalization is very important for SK Telecom which needs new growth engines to be a world market leader. In this case, we talk about three main issues. First, the process of globalization of SK Telecom so far can be categorized into three phases. We will discuss 뮤out what the characteristics of each phase are. Second, SK Telecom has an experience of both success and failure in globalization. By analyzing past experiences, SK Telecom will get many good ideas what it should do for successful future globalization. We will analyze why some of SK Telecom’s global business have ended in failure. Finally, we will derive SK Telecom’s global strategy focusing on where to go and what kind of business it should emphasize on.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06080278&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/106248
ISSN
1226-4997
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE