283 0

ARCS 모형을 적용한 대학교양무용 수업이 자기조절학습, 학습동기, 수업흥미에 미치는 효과

Title
ARCS 모형을 적용한 대학교양무용 수업이 자기조절학습, 학습동기, 수업흥미에 미치는 효과
Other Titles
Effects of ARCS model-based instruction on self-regulated learning motivation, and course interest in university elective dance
Author
이숙재
Keywords
Keller's ARCS motivational model; learning motivation; course interest; university elective dance
Issue Date
2008-05
Publisher
한국체육학회
Citation
한국체육학회지, v. 47, No. 3, Page. 423-437
Abstract
본 연구의 목적은 Keller(1983)의 ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업이 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미 수준에 미치는 효과를 검증하여 대학교양무용의 효과적인 수업전략을 마련하는데 있다. 연구의 대상은 대학교양무용 수업 중 재즈댄스를 수강하는 남녀대학생 82명이었으며, 실험집단에는 ARCS모형을 통제집단에는 적용시켜 12주 동안(주 1회, 회당 100분) 실험이 이루어졌다. 측정도구는 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미 질문지로서 실험집단과 통제집단을 대상으로 3회 반복측정되었다. 수집된 자료는 탐색적 요인분석, 평균과 표준편차, 이원반복측정 분산분석 및 대응표본 t-검증을 통해 분석되었다. 연구 결과는 다음과 같다. (1) ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업은 자기조절학습 요인 중 행동통제와 학업`시간관리의 행동조절 향상에 효과가 있다. (2) 외적동기 중의 동일시 규제 수준을 높이며 무동기 수준을 감소시키는 효과가 있다. (3) ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업의 수업흥미 요인 중의 주의집중은 12주차에, 관련성과 자신감 및 만족감 수준은 모두 실험 6주차부터 효과를 나타냈다. The purpose of this study was to examine the effects of Keller's ARCS motivational model on the self-regulated learning, learning motivation and course interest in university elective dance courses. The subjects were 82 university students who take Jazz Dance as an elective dance course. ARCS motivational model was applied to the experimental group and direct method of teaching was applied to the control group. Each 100-minute long experiment was held once a week for 12 weeks. questionnaires about self-regulated learning, learning motivation, and course interest were completed 3 times. Data were analyzed with two-way repeated measures of ANOVA, and paired sample t-test. As a result, (1) The experimental group showed its effects as it improves behavior control and behavior regulation of study time management of the self-regulated learning factors. (2) The experimental group increases the level of identified regulation of external motivation and decreases the non-motivation level. (3) The level of attention, which is a course interest factor, was shown to be influenced after the 12th week and the levels of relevance, confidence and satisfaction showed the effects after the sixth week.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2695659https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104548
ISSN
1738-964x; 2508-7029
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE